Home » Yoga Challenge dag 9 Zittende houdingen

Yoga Challenge dag 9 Zittende houdingen

Leestijd: 3 minuten

Zittende houdingen 1

Het is vandaag Hemelvaartsdag en als je in een pretpark werkt mag je gewoon lekker werken. Ja zelfs nu in deze Corona tijd. Toch heb ik vanochtend iets vroeger de wekker gezet (07:00 uur) om Yoga Challenge dag 9, zittende houdingen te doen. Omdat het toch redelijk wat tijd kost om een blog te schrijven besloot ik die ‘s avonds te schrijven, aangezien ik pas rond 19:15 uur thuis was, was dit een pittig dagje. Ben nu ook redelijk moe en moet echt even graven wat we vanochtend ook alweer gedaan hadden.

Heb je geen idee waar dit over gaat? Klik hier voor de algemene inleiding

Begin

In plaats van een comfortabele zit positie mochten we op de rug gaan liggen. De voeten gewoon in de buurt van je billen. Één hand op je hart en de ander op je buik. Zo ademen we een aantal keer diep in en uit en volg je de ademhaling.

Dan mocht je de rechter enkel onder de linker knie zetten en mocht je met beiden handen daaronder het linkerbeen naar je toe trekken. Daarna draai je door naar de linkerkant en zet je (als dit mogelijk was) je rechtervoet op de grond. Daarna daai je met beide benen naar de andere kant. Deze oefening wordt ook herhaalt met het andere been en de andere kant.

Hierna gingen we op handen en knieën zitten en deden we de Kat Koe kouding. Met de inademing hol je de rug en met de uitademing bol je de rug. Hier merkte ik dat ik echt pas net wakker was.. Dan mocht je gewoon op je knieën zitten, de armen kruisen en de vingers in elkaar doen. Wat je dan deed was je uitrekken op de inademing naar de lucht en kwam je omhoog met je benen. Op de uitademing draaide je beide handen naar binnen en dook je ineen op je knieën. Dit wordt een aantal keer herhaalt ook weer met de andere kant.

De rest van de oefeningen

Even een neerwaartse Hond om de hamstrings wakker te maken en een gedeelte van de Zonnegroet. Vanuit daar inademend je armen in de lucht en met je rechterhand je linker pols vastpakken voor een zijdelingse stretch. Zo ook met de andere kant.

Dan gaan we door met de zittende posities, rechterbeen naar achter om te beginnen en je armen omhoog. Daarna strek je het voorste been en leun je voorover zover als je kan. Zo ook met de andere kant. Deze oefeningen werden iets langer aangehouden. Dan nog een neerwaartse hond om uit te rekken en om tot rust te komen de Kindhouding.

Dan mag je rechtop gaan zitten met beide benen voor je uitgestrekt. Je pak het rechterbeen op alsof je een baby vasthoudt en wiegt het heen en weer. Daarna plaats je het tegen het linker dijbeen. Je buigt voorover en kijkt hoever je komt. Dit herhalen we ook met het andere been en als laatste met beide benen voor je uitgestrekt. Dan neem je het rechterbeen en die plaats je aan de buitenkant van het linkerbeen. Het linkerbeen mag je de andere kant op buigen, tenzij je last van die knie hebt moet je dit niet doen. Je plaatst dan je rechterhand achter je en de linker elle boog aan de buitenkant van je knie. Bij iedere uitademing probeer je iets verder te draaien.

Tot slot

Je gaat op je rug liggen en pakt je knieën bij elkaar bij de borst en wiegt van links naar rechts. Daarna kom je in Savasana (lijkhouding) en blijf je nog even liggen.

 

Klik hier voor meer cursussen van Happy with yoga

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie