Yoga Challenge dag 5 Simha Kriya & Surya Namaskara B

Leestijd: 3 minuten

Simha Kriya & Surya Namaskara B

Weer een nieuwe dag waar ik een yoga sessie “moet” doen. Het is niet voor niets een Yoga Challenge, maar het is gelukkig alweer dag 5. Het is weer een drukke dag want eerst werken van 07:00 uur tot 16:00. Kort nachtje gehad en toen ik thuis kwam wéér een verjaardag gevierd. Het is Coronatijd dus dan vieren we één verjaardag in vier keer. Vandaag dus de laatste gehad. Het was erg gezellig, de Yoga sessie was laat maar het was echt even onthaasten met Akari Tumara.Benieuwd waar dit over gaat?

Heb je nu alleen dit gelezen en vraag je af waar dit over gaat? Klik hier voor de algemene inleiding

Begin

We begonnen de sessie weer met drie “Ohms” om even tot jezelf te komen. Daarbij had ze een leuke tool, een soort accordeon die ze met één hand kan bedienen. Dit klonk heel harmonisch, ook al maak je maar met twee personen de Ohm klank.

Hierna moet je op je knieën gaan zitten maar dan met je billen tussen je hielen. Als je ergens spanning voelt mag je een blok gebruiken om die spanning te verlichten. Ik had een dekentje wat ook prima ging. Je legt daarna je linkerhand op je been met de handpalm naar boven en de rechterhand daar overheen met de duimen tegen elkaar. Alles ontspannen en dan wat ademhalingsoefeningen doen. Daarna wat in ademhalingen met je armen in de lucht en uitademen met je armen weer naar beneden, weer een aantal keer herhaald.

Uitleg en meer oefeningen

Hierna legt ze wat uit over de Simha Kriya. Simha betekent leeuw en Kriya betekent ademhalingstechniek. Deze wordt gebruikt om het hart en je keel te openen. Ze vertelt ook dat je hiermee jezelf een soort van schoonmaakt van energieke lasten. Wat je doet is je ademt in met je ogen dicht, dan adem je explosief uit met je tong naar buiten en je kin naar je borst. Ook kijk je naar “het derde oog” dus je kijkt een soort van scheel naar boven. Het voelt een beetje suf maar na drie herhalingen voel je echt iets gebeuren bij je borst gedeelte. Alsof er een soort tinteling naar je schouders trekt.

Daarna draai je een aantal rondjes met je heupen, linksom en rechtsom in een soort neerwaartse hond positie. Vanuit hier ga je naar de krijgershouding 1, één been recht naar voren het andere been haaks naar achter richting de lange kant van je mat. Je zorgt dat je stevig in de grond gepositioneerd staat met je heupen naar voren gericht en je armen recht omhoog. Deze beweging komt zo meteen weer terug.

Dames die Yoga doen

Maar eerst ga je staan met een blok tussen je benen geklemd (in mijn geval een deken). Borst op, navel in en bekken gekanteld. Dan zak je bij de inademing een beetje door de knieën en gooi je de armen weer recht omhoog. Bij de uitademing buig je de ellenbogen en lift je de hielen. Na deze een paar keer herhaald te hebben pak je achter je rug de handen in elkaar. Inademen, lang maken en uitademen voorover buigen en je armen zo ver mogelijk naar voren proberen te strekken.

Tot slot

Deze oefeningen worden hierna allemaal herhaalt in een zonnegroet met veel neerwaartse honden. Uiteindelijk wordt je weer naar Savasana geleid en kom je heerlijk tot rust. Mijn dag is af.

Wat ik trouwens wel gemerkt heb, je kan beter Yoga op een lege maag doen.

 

Online yoga cursus

Wil je ook beginnen met Yoga?

Het kan bij Happy with Yoga. Klik op de knop hieronder.

Klik hier voor meer cursussen van Happy with yoga

Deel dit artikel op social media

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!