Yoga Challenge dag 3 Ujjayi ademhaling en staande houdingen

Leestijd: 2 minuten

Ujjayi ademhaling en staande houdingen

Vandaag een beetje een gekke dag gehad, namelijk de datum geprikt voor het verwijderen van mijn keelamandelen. Hier ben ik sinds februari al mee bezig maar vanwege het Coronavirus was het allemaal wat vertraagd. Nu is het ineens al over twee weken. Super fijn want ik wil er echt vanaf, maar het gooit wel roet in het eten wat de Yoga Challenge betreft. Natuurlijk zal ik zo lang mogelijk proberen de challenge vol te houden, maar als ik geopereerd ben bestaat er een kans dat ik even moet overslaan. Vandaag in ieder geval dag 3 met Ujjayi ademhaling en staande houdingen.

Wat is Ujjayi ademhaling? In het Nederlands, de Oceaanademhaling. Het is een constante ademhaling (in is net zo lang als uit), het warmt je lichaam op en verbeterd de concentratie.

Weten waar dit over gaat? Klik hier voor de algemene inleiding

Begin

Deze yogasessie werd gegeven door Katharina Hüneburg. Ze legt in het begin uit wat voor soort yoga we gaan doen en beginnen met ademhalingsoefeningen, ook pranayama genoemd. Ze legt ons uit wat de Ujjayi ademhaling is en hoe je deze moet toepassen. Doordat ze zelf duidelijk mee ademt is het makkelijk om haar tempo aan te houden. Er wordt weer met het hoofd gedraaid om de nek en schouders wat los te maken. Daarna draai je met je hele bovenlichaam rond, zodat de wervelkolom lekker losgemaakt wordt. Hierna leggen we onze handen op de schouders en draaien we rondjes vooruit en achteruit om de schouders los te maken. Ook moet je één hand op de grond plaatsen en de andere over je hoofd naar de richting van die hand.

neerwaartse hond

We gaan weer over naar de zonnegroet, de bewegingen die we eerder hebben gedaan worden nu ook weer steeds herhaalt. Ook weer met opwaartse hond of cobra. Na een aantal rondes komen we in een staande positie met één been recht naar voren en de ander dwars achter. Heupen geopend naar voren en armen uit elkaar. De krijgershouding. Ook wordt dezelfde houding gedaan maar dan met beide handen omhoog gericht.

Oefeningen

Na nog een zonnegroet worden beide voeten naar de zijkant van de mat gericht. Je gaat stapsgewijs (per ademhaling) met je bovenlichaam naar beneden tot je handen de grond bereiken. Hier worden drie variaties van gedaan die lekker wat rek op de schouders geven en bij je borst.

Einde

Na deze houdingen volgt weer een zonnegroet, waarna de benen weer uit elkaar geplaatst worden op de manier van de krijgershouding. Wat we nu doen is net iets anders, je buigt namelijk naar je voorste voet. Dit gebeurt weer links en rechts. Na nog een zonnegroet mag je de voeten bij elkaar doen, en kom je met je bovenlichaam op je knieën liggen met je handen naar voren, de kindhouding. En als laatste gaan we weer naar de lijkhouding voor de totale ontspanning, Savasana.

Deze les vond ik voor mijn spieren intensiever dan de voorgaande lessen, dit gaf mij wel voldoening.

 

Online yoga cursus

Wil je ook beginnen met Yoga?

Het kan bij Happy with Yoga. Klik op de knop hieronder.

Klik hier voor meer cursussen van Happy with yoga

Deel dit artikel op social media

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!