Home » Yoga Challenge dag 14 Rug buigingen

Yoga Challenge dag 14 Rug buigingen

Leestijd: 3 minuten

Rug buigingen 1

Vandaag moet ik het helaas weer kort houden want over 20 minuten gaan we naar het ziekenhuis en wordt ik aan mijn keelamandelen geopereerd. Er is dus ook een kans dat ik de 30 dagen Yoga Challenge iets later zal voortzetten. Ik weet nog niet wat me te wachten staat wat betreft fitheid en óf ik dus Yoga kan beoefenen. Vandaag in ieder geval Rug buigingen met Katharina Hüneburg.

Geen idee waar dit over gaat? Klik hier voor de algemene inleiding

Begin

We beginnen de sessie met een comfortabele zittende houding en diepe in en uit ademhalingen. Daarna draaien we rondjes met het hoofd, beide richtingen. Dan breng je één oor naar een schouder en duw je de tegenovergestelde arm richting de muur of plaats je hem op de grond, ook voor beide kanten herhalen we dit. Als we dit gedaan hebben mag je de armen in een hoek van 90 graden naast je plaatsen als een cactus. Adem in en daarna geen je jezelf een knuffel en buig je voorover. Om en om een andere arm voor. Ook mag je één hand naar de grond brengen, de andere boven je hoofd zodat je de zijkant rekt.

Dan doen we nog een twist, je plaats je rechterhanden aan de rechterkant van je benen. Dan plaats je de rechterhand achter je en de linker op je rechterknie. Bij de inademing maak je jezelf lang en bij de uitademing kijk je over je rechterschouder. Dit herhalen we ook aan de andere kant.

We gaan door naar handen en knieën, dan brengen we de rechterarm omhoog en schuiven we die onder de linker arm door zodat je het rechteroor op de mat kunt plaatsen. Daarna tillen we ons linkerbeen op. Als we uit deze houding komen gaan we op de inademing het linkerbeen de lucht ingooien, alsof je het hoofd wilt aantikken. En op de uitademing breng je de knie naar je neus. Dit herhalen we een aantal keer. Daarna doen we dit rondje ook aan de andere kant.

Dan gaan we weer op handen en knieën en plaats je de linkerknie in het midden en de rechterknie daaroverheen. Daarna gaan we tussen de voeten inzitten en gaat er één arm de lucht in en met de andere arm probeer je achter je rug langs bij die andere hand te komen. Toen links boven was lukte me dit niet maar toen rechts boven was wel. Heel bijzonder.

Dan als laatste “warming up” gaan we in de Neerwaartse hond staan en op de inademing bewegen we naar voren in hoge plank.

De oefeningen

Dan zijn we aangekomen bij de oefeningen met rug buigingen. We gaan op onze buik liggen, tenen naar achter, handen onder je schouders, ellenbogen naar binnen. Vanuit daar liften we de borst een klein stukje op, Baby Cobra. Zo gaan we een paar keer op en neer.

Dan gaan we beginnen met de Locust (Salabhasana), ofwel de Sprinkhaan. Je plaats je handen naar achter, mag plat maar mag op de vingertoppen. Dat is wat ik deed. Dan breng je op de inademing je borst naar boven en op de uitademing lift je de benen. Dit houden we een aantal ademhalingen vast, waarna we even ontspannen.

dag14

Daarna doen we precies hetzelfde maar dan kijk je of je de handen los kunt doen en naar achter kunt vasthouden, dit lukte. Deze doen we ook weer een aantal keer. Dan gaan we weer dezelfde houding doen maar dan met de armen naar voren. Ik merkte dat deze wel zwaar was voor mij maar het was te doen. De volgende variatie is met de handen op de enkels, dan trek je als ware je benen omhoog en je armen naar achter. Na een aantal in en uitademingen mocht je ook op je zij rollen, dit lukte mij niet.

Tot slot

Keren we naar Kindhouding, een aantal in en uitademingen en sluiten we de oefening af in Lijkhouding (Savasana). Die hield ik niet zo lang vol omdat ik nogal nerveus was voor de operatie. Dus zoals ik eerder al zei is dit (waarschijnlijk) voorlopig even de laatste blog over de 30 daagse Yoga Challenge. Als het allemaal weer gaat zal er vanzelf weer een blog verschijnen.

 

Klik hier voor meer cursussen van Happy with yoga

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie