Home » Yoga Challenge dag 13 Yoga Nidra

Yoga Challenge dag 13 Yoga Nidra

Leestijd: 2 minuten

Yoga Nidra

Vandaag ging de wekker weer om 05:00 uur om verder te gaan met de Yoga Challenge van One Yoga. Dit keer met Yoga Nidra van Astrid van Zon. Wat een geluk, gisteravond niet echt vroeg gaan slapen. Astrid vertelt dat 20 minuten per dag Yoga Nidra, gelijk kan staan aan de voordelen van acht uur slaap.

Wil je weten waar dit over gaat? Klik hier voor de algemene inleiding

Begin

Astrid vertelt dat het een eeuwenoude manier is van Yoga en dat het bewust slapen wordt genoemd. Je kan deze oefening de gehele dag uitvoeren. Het is een soort herstel van het lichaam en de geest. Ook vertelt ze dat we tijdens deze sessie ons gaan focussen op een positieve gedachte die we steeds herhalen. Deze positieve gedachte wordt Sankalpa genoemd. Je mag op een fijne plek gaan liggen waar je niet gestoord kan worden. Ik lag gewoon op mijn yoga mat met een kussen, een trui (aangezien je het ook niet te koud mag krijgen) en een dekentje over mijn voeten. Het is ook niet de bedoeling dat we tijdens de oefening in slaap vallen.

De oefening

Wanneer je helemaal goed ligt mag je de ogen sluiten en adem je diep in en uit. Je luistert naar Astrid haar stem en je probeert ook goed het lichaam te voelen. Deze twee zijn de enige belangrijke dingen.

yoga nidra

Je focust op de ademhaling en laat je lichaam volledig ontspannen. Elk spiertje moet ontspannen zijn, je scant je lichaam als het ware op spanning. Met elke ademhaling herhaal je in gedachte het woord: “Relax”.

Om te zorgen dat je helemaal ontspannen raakt mag je alles in je benen aanspannen en loslaten. Vanaf je heupen tot aan je tenen. Hetzelfde doen we met de armen, van de schouders tot de vingers. Dit doen we ook met het gezicht, alle spieren in het gezicht aanspannen en loslaten.

Je mag dan tegen jezelf zeggen: “Ik ga Yoga Nidra doen, ik blijf wakker”. Daarna mag je die Sankalpa, ofwel goede gedachte herhalen voor jezelf. Mijn gedachte was om vandaag een zo aardig mogelijk persoon te zijn. Terwijl ik deze blog schrijf denk ik terug aan die gedachte en of dat gelukt is. Ik denk het wel.

Hierna praat Astrid je door je hele lichaam heen, je focust je één voor één op een ander lichaamsdeel. Om dit te begrijpen raad ik je aan om zelf de video te gebruiken.

Tot slot

Je mag je linkerhand op je onderbuik leggen en je rechterhand op je hart. Dan wordt de Sankalpa nog eens drie keer herhaalt. Je focust weer op de ademhaling en langzaam wordt je je bewust van je relaxte lichaam en je mentale vrijheid en ruimte. Uiteindelijk kom je weer “terug” op aarde en is de oefening voorbij.

Wil je meer weten over Yoga Nidra? Lees dan ons artikel Wat is Yoga Nidra?

 

Klik hier voor meer cursussen van Happy with yoga

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie