Home » Yoga Challenge dag 12 Arm balans

Yoga Challenge dag 12 Arm balans

Leestijd: 3 minuten

Arm balans

Hallo en welkom bij weer een nieuwe blog over de Yoga Challenge van One Yoga. Vandaag dag 12 alweer, vanochtend heb ik om 05:00 uur de wekker gezet om aansluitend deze Yoga sessie te doen. Het ging allemaal over arm balans gegeven door Karen Tanaka. Lees snel verder voor de oefeningen.

Wil je weten waar dit over gaat? Klik hier voor de algemene inleiding

Begin

Karen begint weer met een beetje informatie over wat we gaan doen. En dat is de Kraanvogel houding. Ze vertelt dat er niet perse veel kracht voor nodig is en dat het ook met angst te maken heeft of het lukt of niet. Ook zegt ze, dat als je deze houding goed beheerst ze nog leuke variaties zal delen. Hier wist ik nog niet wat me te wachten stond.

Ze vertelt ook dat het belangrijk is om de polsen goed op te warmen. Beginnend met een paar diepe ademhalingen in een gemakkelijke zittende houding. Wanneer je inademt haal je de schouders op en op de uitademing rol je ze naar achter en weg van de oren.

Daarna gaan we op handen en knieën en beweeg je de handen alle richtingen in. En let je goed op het gewicht wat je op iedere hand plaatst. Daarna plaats je de vingertoppen richting jou en leun je een beetje naar achter om de voorkant te rekken. Dan plaats je ze weer terug en swingen we van voor naar achter.

Als we dit allemaal gehad hebben ga je op je hielen zitten en gooi je de polsen even lekker los. Ik merk dat het bij mij enorm nodig is. We gaan verder op handen en knieën. Je ademt een keer in en op de uitademing leun je voorover en leun je dus op je armen. Dit doen we een paar keer. Ze legt nog een zwaardere variatie uit maar die heb ik niet gedaan omdat ik het al zwaar genoeg vond. We keren hiernaar even in onszelf doormiddel van de Kindhouding, eerst met de armen naar achter. Daarna met de armen naar voren.

Dan gaan we naar de Neerwaartse hond en lopen op de tenen we naar onze handen toe en terug. Zo voel je het gewicht naar je handen gaan. Dan blijven we nog even voorover gebogen staan om even te relaxen.

Oefeningen arm balans

We beginnen met de Zonnegroet eindigend in de Neewaartse hond. Op de inademing breng je de rechtervoet tussen de handen en breng je de linkerknie naar de vloer. Dan breng je de handen naar de borst en je linker ellenboog naar de rechterknie. Een zijdelingse twist. Als je het zwaarder wil maken mag je het achterste been strekken. Dit heb ik niet gedaan omdat ik nu al zat te trillen.

Dan doen we weer een stukje van de Zonnegroet en gaan we over naar de andere kant. Daarna weer een stukje Zonnegroet en ga je in Hurkhouding. Vanuit daar gaan we de Kraanvogel doen, vanuit hier is dit de makkelijkste manier. je plaatst de handen voor je op de grond en klemt de knieën aan de buitenkant van je armen. Ellebogen zijn dichtbij en niet breed want dan wordt het lastig om te liften. TE LIFTEN? Ja te liften. De heupen worden eerst gelift en en je beweegt heen en weer om de balans te voelen. Je blijft ook vooral vooruit kijken. Wanneer je zo heen en weer wiegt probeer je om en om een voet te liften. Daarna lift je ze beiden. Ze vertelt hierna nog wat variaties maar die bleken voor mij allemaal te moeilijk dus ik bleef bij het oefeningen van deze oefening.

De laatste oefening is de zijdelingse Kraanvogel. Het is in principe hetzelfde maar je plaatst de handen aan de zijkant van je benen. Voor de volledige instructie raad ik je aan de video te bekijken. Ze vertelt namelijk ook nog over een variatie Gevallen Engel, maar hier was ik al lang afgehaakt om eerlijk te zijn. Natuurlijk ben ik bezig gebleven met de Kraanvogel te oefenen en heb ik de variaties één keer geprobeerd maar het is voor mij (nu nog ) te hoog gegrepen.

Tot slot

Na alles trucs gaan we ons klaarmaken voor de eindontspanning. Je mag op de rug komen liggen, knieën naar de borst. De armen over je hoofd en pak je een pols vast om die lekker te stretchen. Pak daarna de knieën vast en wieg van kant naar kant. Daarna laten we langzaam de knieën zakken en kom je op de rug liggen in Savasana (Lijkhouding). Even ontspannen.

 

Klik hier voor meer cursussen van Happy with yoga

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie