Home » Yoga Challenge dag 10 Zittende houdingen 2

Yoga Challenge dag 10 Zittende houdingen 2

Leestijd: 3 minuten

Zittende houdingen 2

Vandaag is het weer tijd voor een Yoga Challenge van One Yoga, dit keer met zittende houdingen gegeven door Akari Tamura. Lekker een dagje vrij dus uitgeslapen, om 09:30 uur lag ik op de yoga mat.

Wil je weten waar dit over gaat? Klik hier voor de algemene inleiding

Begin

We gaan in een makkelijke houding zitten en checken in doormiddel van het volgen van onze ademhaling. Na een aantal ademhalingen plaatsen we de handen tegen de borst en volgt er een “Ohm” klank, Akari gebruikt hierbij een soort handaccordeon wat zorgt voor een harmonisch gevoel. Dan volgt er een in ademhaling waarbij je de handen naast je omhoog brengt en bij de uitademing geef je jezelf een knuffel. Dit doen we nog een aantal keer maar dan iedere keer met een andere arm boven.

Wanneer je inademt gaat je rechterhand naast je naar de vloer en je linkerhand over je hoofd naar rechts. Als je uitademt keer je terug naar het midden en bij de inademing wissel je van kant. Dit is een goede zijdelingse stretch. Dit herhalen we weer een aantal keer en aan het eind buig je voorover. Hierna gaan we naar de Neerwaartse hond en vloeien we door naar een aantal Zonnegroeten, met halverwege al een soort zittende houding.

Verdere oefeningen

Dan mag je wijd gaan staan, armen wijd en maak je lang. Adem in. Wanneer je uitademt gaan je handen naar je heupen, als je inademt kijk je omhoog en maak je jezelf lang. Wanneer je dan weer uitademt buig je voorover vanaf je heupen en plaats je de vingertoppen op de grond. Als je inademt kijk je naar voren en maak je jezelf lang als je uitademt buig je verder voorover. Met de handpalmen op de grond kun je verder naar achter lopen, dit lukte mij wel.

Hierna komt er nog een variatie hiervan waarbij je beide grote tenen vast pakt. Na deze pittige houding kom je in Hurkhouding zitten voor een paar ademhalingen.

Daarna mag je met je benen wijd gaan zitten, rechtervoet tegen linkerdij. Als je inademt zet je de rechterhand achter je en gooi je de linkerarm over je hoofd. Op de uitademing breng je de linkerhand naast je rechter knie en breng je de rechterhand over je hoofd en buig je voorover. Dit herhalen we een aantal keer. Daarna draai je door naar achter en kom je omhoog met je rechterbeen zodat je een variatie krijgt op wat we net deden. Wanneer je terugdraait plaats je de rechterhand op je kuit of voet, maar net tot waar je komt en je linkerhand daarbij. Dit doen we ook bij de andere kant.

Dan gaan we weer wijdbeens zitten en plaats je de rechtervoet weer tegen je linker dij. Je ademt in en maakt je lang doordat je de handen boven je hoofd uitrekt en kijkt daarna naar je rechterknie. Dan buig je voorover en leg je de linkerhand op je rechterdij, dan swing je naar je linkervoet. Rechterhand boven je hoofd. Hier merkte ik dat ik lang niet zover kom als Akari. Dit geeft natuurlijk niets maar vraag me dan toch af waarom ik dat niet kan. Deze oefening ook bij de andere kant, natuurlijk.

Na deze oefening mag je weer wijdbeens gaan zitten en gaan we voorover buigen. Stapje voor stapje. Hierbij had ik hetzelfde gevoel als bij de vorige oefening. Zij komt zo ver naar de grond, het is gewoon onmogelijk. Voor mij dan tenminste.

Tot slot

Aan het einde van de sessie mag je op de rug gaan liggen en draai je met je knieën naar je borst de knieën beide richtingen op. Dan kom je kin naar de knieën, daarna pak je de buitenkant van je voeten vast en laat je het hoofd weer zakken. Dit heet de Blije Baby. Daarna mag je weer in de Lijkhouding komen liggen ofwel Savasana. Hier blijf je nog even inliggen.

 

Klik hier voor meer cursussen van Happy with yoga

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie