Home » Yoga Challenge dag 1 Klassieke Surya Namaskara

Yoga Challenge dag 1 Klassieke Surya Namaskara

Leestijd: 2 minuten

Klassieke Surya Namaskara

Vandaag ben ik begonnen met een 30 dagen Yoga Challenge van One Yoga. De les werd gegeven door Akari Tumara. We begonnen de les met een makkelijke houding en gesloten ogen. Een aantal diepe inademingen door de neus en uitademingen door de mond. Gevolgd door een “Ohm”. Een soort klank die je tijdens je uitademing vasthoudt. Doordat je dit doet ontstaat er een soort “vibe” die je erg prettig laat voelen. De eerste keer dat dit tijdens de les moest, voelde ik me best een beetje ongemakkelijk. Maar als je met zo’n hele zaal allemaal hetzelfde geluid maakt geeft dat wel een geweldig gevoel van saamhorigheid. Het heeft ook wel iets muzikaals, daar ben ik dol op!

Klik hier voor de algemene inleiding van de Yoga Challenge van One Yoga

Begin

Hierna mocht je het hoofd in een richting draaien. Op de inademing met je oor naar je ene schouder en op de uitademing je andere ook naar je andere schouder en terug naar het midden. Bij mij is dit een gevoelig punt omdat ik weet dat ik eigenlijk niet zo’n goede houding heb. Mijn schouders staan een beetje naar voren, terwijl ik dondersgoed weet dat het beter is om als een trotse pauw door het leven te gaan. Tijdens deze oefening merk ik dan ook veel spierpijn en hoor ik van alles kraken.

En verder

Daarna op handen en knieën, je rug hol maken op de inademing en je rug bol maken op de uitademing. Welke beweging precies overal welk nut voor heeft weet ik ook niet precies maar het voelt wel prettig. Hierna kom je in kindhouding. In deze houding kun je alle spieren weer even tot rust laten komen. Je ligt namelijk met je bovenlichaam op je knieën en kunt hierdoor alle spieren ontspannen.

Surya Namaskara

De afronding

Tot slot wordt er een soort zonnegroet uitgelegd, stap voor stap. Nadat je die een aantal keer geoefend hebt wordt deze hele rits aan dynamische houdingen herhaald op het tempo van je ademhaling. Nadat je deze een aantal keer gedaan hebt is de Yoga les alweer bijna voorbij. We gaan naar de eindontspanning ofwel lijkhouding (Savasana) genoemd. Je ligt op je rug en laat alles ontspannen. Akari lijdt je door deze ontspanning en vertelt waar je de focus naartoe moet brengen. Nog even vijf minuten zo blijven liggen, daarna langzaam “ontwaken” en terug komen op deze planeet.

Namaste


 

Klik hier voor meer cursussen van Happy with yoga

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie