Welke soorten meditatie zijn er?

Leestijd: 4 minuten

In dit artikel lees je de geschiedenis van meditatie, welke soorten meditatie er zijn en welke uiteindelijk het beste bij jou past en of het je over de streep kan trekken om het te gaan doen.

Mocht je er nog niet bekend mee zijn, meditatie is een manier om innerlijke rust te creëren en het helder krijgen van je geest. Het helpt je om meer grip te krijgen op overheersende gedachten.

De geschiedenis

Mediteren doen we al meer dan 5000 jaar en is begonnen bij het Hindoeïsme. Over de hele wereld wordt in allerlei godsdiensten ook gemediteerd of in ieder geval iets wat erop lijkt.

Boeddhisme

Welke soorten meditatie zijn er?

Gautama Boeddha was duizenden jaren geleden stichter van het Boeddhisme. Hij was een verwende prins maar besloot op een dag zijn materiële rijkdom in te wisselen voor spirituele verlichting. Boeddha ging mediteren onder een heilige vijgenboom en na 49 dagen bereikte hij zijn “verlichting”. Daar kwam hij erachter dat het leven lijden was en wat ervoor nodig was om dat lijden weg te nemen.

Sindsdien is mediteren het middelpunt geweest van het Boeddhisme. Zij gebruiken meditatie voor mindfulness (met volle aandacht), inzicht, concentratie en rust. Deze technieken worden ook door niet Boeddhisten gebruikt om de lichamelijke en geestelijke gezondheid te verbeteren bijvoorbeeld.

Soorten meditatie

Er zijn verschillende soorten meditatie en is voor ieder persoon en andere manier prettig.

Mindfulness

Deze manier komt neer op het zijn in het hier en nu. Dat kan op verschillende manieren maar bij het mediteren wordt dit veelal “zittend” gedaan. Het kan voor iemand die net begint lastig zijn om langere tijd op dezelfde manier te blijven zitten.

Wat je gaat doen is letten op je ademhaling en dan ga je observeren. Je observeert welke gedachten er voorbij komen en wat je dan allemaal voelt.
Lees ook ons artikel Wat is Mindfulness.

Guided meditation

Deze manier is iets levendiger en je gaat samen met een begeleider om “innerlijke reis”. Er wordt hierbij veel aandacht geschonken aan de beelden die je in gedachten vormt.

Twee harten meditatie

Deze vorm van meditatie is heel bijzonder. Dit werkt namelijk op het fysieke, mentale en spirituele niveau om het hart chakra (het emotionele hart) en de kruin chakra (het spirituele hart) te openen. De energie die vrijkomt van deze meditatie verbeterd je fysieke en mentale gezondheid en geeft je innerlijke verlichting.

Vippasana meditatie

Vipassana betekent ‘de dingen zien zoals ze echt zijn’. Tijdens deze meditatie wordt er aandacht gebracht naar onderdrukte verlangens en spanningen. Deze gaan meestal gepaard met lichamelijke klachten. Door de aandacht hier naartoe te brengen, is het idee jezelf te verlossen van stress. Je verlost jezelf van mentale onzuiverheden met als doel meer focus, te leven in het hier en nu.

Mantra-meditatie

slakkenhuisjes

Mantra meditatie is het herhalen van klanken of gebeden. Voorbeelden zijn transcendente meditatie, het herhalen van mantra’s zoals ‘Ohm’. Dit komt voor in elke religieuze oefeningen die gebeden herhalen.

Het zorgt ervoor dat je in een rustige staat komt, de trilling kalmeert je en laat je geest concentreren. Er zijn onderzoeken die laten zien dat harmoniserende hersengolven laten zien bij mantra-meditatie. Deze manier van mediteren gaat ook vaak samen met een plezierig gevoel.

Dynamische meditatie

Afrikaanse- of sjamanistische dansen met behulp van trommels, waarbij mensen in trance raken door het ritme. Dat zijn voorbeelden van dynamische meditatie. Tijdens zo’n meditatie ga je bijvoorbeeld snel springen, dansen of bewust hard lachen. Veel mentale “problemen” uitten zich in ons lichaam. Door dynamische meditatie te doen beweeg je de spanning letterlijk van je af en kan het leiden tot ontlading.

dynamische meditatie

Yoga

Bepaalde vormen van yoga kunnen worden gezien als meditatie. Zo is er bijvoorbeeld Yin Yoga, je wordt er lekker kalm van en is minder fysiek. Door Yoga wordt je lichaam vaak al kalmer en geconcentreerder. Als je dus moeite hebt met het stille mediteren kan dit een goede oplossing zijn.

Contemplatie meditatie

Deze vorm is afkomstig van het Tibetaans Boeddhisme. Met deze vorm worden je gedachtes gestuurd naar een aantal thema’s: de leefte, compassie, vergeving en andere diepgaande onderwerpen. Je leert je gedachtes niet steeds te laten verspringen en stuurt je gedachten naar diepgang. Hierdoor krijg je veel inzicht en krijg je een nieuwe visie op de wereld en jezelf.

Visualisatie-meditatie

Deze komt ook uit het Tibetaans Boeddhisme. Je laat beelden uit het onbewuste opkomen. Het geeft inzicht en kan een diepe verbintenis met je ziel teweeg brengen. Stel je bijvoorbeeld iets zo levendig mogelijk voor alsof het er al is. Voor de hersenen is visualisatie bijna hetzelfde als een echte situatie en het kan je helpen nieuwe gewoonten creëren.

Concentratiemeditatie

Hierbij gaat het erom je zo lang mogelijk op hetzelfde object te concentreren. Dit object kan van alles zijn. Deze manier wordt vaak gebruikt om balans te vinden.

Ademhaligsmeditatie

Door lang, diep te ademen kunnen geblokkeerde spanningen en emoties vrijkomen. Richten op de adem kalmeert en brengt ons in contact met ons lichaam, gevoel, geest en op den duur het onbewuste. 

Rewarding yoga

Beginnen met Yoga als Meditatie?

Klik op onderstaande knop om naar de cursus van Happy with Yoga te gaan.

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!