Home » Wat is Yin Yoga?

Wat is Yin Yoga?

Leestijd: 3 minuten

Zoals je misschien wel weet zijn er in de Yoga heel veel verschillende stijlen. Die stijlen hebben te maken met de mate van fysieke inspanning, maar ook de mate van bewustzijn. We hebben meestal een druk Yang leven. Met Yin Yoga breng je de perfecte balans terug. In deze blog krijg je dan ook antwoord op de vraag: “Wat is Yin Yoga”? Wat zijn de doelen en wat zijn de voordelen?

Doel van Yin Yoga

Vele vormen van Yoga zijn erg dynamisch en het doel daarvan is om verschillende spieren te activeren. Yin Yoga is het tegenovergestelde en kalmeert juist de spieren. Daardoor zorg je dat de diepere bindweefsels gestimuleerd worden. Omdat bindweefsel stijver is dan andere spieren heeft het een andere benadering nodig.

Wanneer er voor langere periode druk wordt uitgeoefend wordt het bindweefsel veilig gestimuleerd, gehydrateerd en versterkt. Daarom houd je bij Yin Yoga liggende houdingen minstens vijf minuten vast en probeer je alle spieren te ontspannen. Hierdoor voel je je lichter en flexibeler.

Voordelen

De wijsheid van Yin Yoga zit hem niet in onze spieren die ons fit en sterk maken. Het gaat om de flexibiliteit van onze gewichten. Atleten bijvoorbeeld, eindigen hun carrière niet door gebrek aan spieren maar door gewichtsklachten. Je herstelt en versterkt je gewichten juist. Het helpt blessures aan gewrichten te voorkomen en haalt spanning uit een diepere laag uit ons lichaam.

Helpt bij gezondheidsklachten zoals pijn in de rug, benen, heupen en gewrichtspijn.
Stimuleert meridianen waardoor energetische blokkades opgeheven worden.
Je concentratie verbeterd doordat je lang in een houding blijft. Hierdoor wordt je geconfronteerd met je mentale en emotionele weerstand.
Het stimuleert de organen.
Je oefent aandachtig te zijn naar wat er zich van binnen voordoet.
Je leert fysiek en mentaal los te laten waardoor lichaam en geest tot rust komen.

Yin Yoga met “koude spieren”

Iedereen heeft baat bij Yin yoga. Vooral als je een zittend beroep hebt, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Hierbij laat je de spieren juist los. Daarmee voorkom of herstel je klachten in de gewrichten, rug, schouders en heupen. De houdingen worden hoofdzakelijk zittend of liggend uitgevoerd. Je kunt deze vorm van Yoga het beste met “koude” spieren volgen. De spieren zijn dan nog stijf, waardoor je sneller bij de bindweefsels en gewrichten komt.

Let wel op dat je buiten een goede Yoga mat zorgt voor een extra vest of trui. Aangezien je de spieren dus niet zo actief gaat gebruiken, om te voorkomen dat je het koud krijgt.

Yang Yoga

Het grootste effect bereik je wanneer je dit combineert met een Yang yogavorm, zoals de Poweryoga, Druyoga en Hathayoga. Ook kan het een aanvulling zijn op een Yang sport, zoals hardlopen, zwemmen, fietsen, voetbal en fitness.

De balans tussen Yin en Yang is er natuurlijk niet voor niets.

Yin Yoga oefeningen

In onderstaande video zie je hoe een yoga beoefenaarster een Yin Yoga sessie uitvoert onder begeleiding van Astrid van Zon van One Yoga Thailand. Door haar kalme uitleg kom je in een andere staat van bewustzijn. Je bent in het hier en nu en doet deze sessie dan ook met volle Mindfulness. Het gaat volgens Astrid dan ook niet alleen om de fysieke voordelen wat het met zich meebrengt maar vooral ook de geestelijke rust die je ervan krijgt.

 

Rewarding yoga

Benieuwd naar online Yoga?

Voor meer informatie klik op onderstaande knop.

Happy with Yoga

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie