Wat is obesitas en wat kun je er tegen doen?

De cijfers liegen er niet om, ongeveer 50% van de volwassen Nederlanders kampen met een overgewicht. 15% daarvan hebben zelfs een ernstig overgewicht, of wel obesitas. Maar wanneer spreken we eigenlijk van obesitas en wat is obesitas? Dat en wat de gevolgen zijn, zetten we in dit artikel allemaal voor je op een rijtje. En natuurlijk bespreken we wat je er aan kan doen.

Heb je overgewicht of obesitas

Bij overgewicht is er sprake van een overschot aan vet in je lichaam. Dit resulteert in een hoger gewicht dan dat goed is voor je algehele gezondheid. Of je overgewicht hebt, wordt gemeten door je Body Mass Index te berekenen. Deze BMI krijg je door je lichaamsgewicht in kilo’s te delen door je lichaamslengte in het kwadraat. Daaruit rolt een getal die je vervolgens naast de BMI-tabel legt. Voor volwassenen tussen de 20 en 70 jaar spreek men van overgewicht bij een BMI tussen de 25 tot 30 en van ernstig overgewicht of obesitas als de BMI tussen de 30 en 40 is. Bij zeer ernstig overgewicht krijg je een getal boven de 40. Dit noemen we ook wel morbide obesitas.

Bereken je BMI

bmi berekenenAls voorbeeld berekenen we de BMI bij een gewicht van 76 kilo en een lengte van 1,63 meter. De berekening gaat dan als volgt: 76 / (1.63 x 1.63) = 28.6. 28 valt in de tussen de 25 en 30 en dit betekent dus dat er spraken van overgewicht is. Als je naar een diëtist gaat, meten ze meestal ook je buikomvang. Er zijn namelijk ook uitzonderingen. Een bodybuilder kan een hoge BMI hebben, maar bijna geen vet. Met de buikomtrek heb je dus een betrouwbaarder beeld.

Oorzaken van een ernstig overgewicht

Dus wat is obesitas nu? Obesitas is in feite een ernstige vorm van overgewicht. Maar overgewicht krijg je niet zomaar. Achter overgewicht en obesitas schuilen een hoop verschillende oorzaken. Wil je obesitas voorkomen, of afvallen dan moet je in deze oorzaken de oplossing zoeken.

Omgeving

Het gezin waarin je opgroeit, de vrienden waar je mee omgaat en het gebied waar je woont bepalen voor het grootste deel of je overgewicht krijgt of niet. We leven in een omgeving waarin voedsel de hele dag aanwezig is. Dit is de grootste verleiding voor het te veel en te vaak eten van calorierijk voedsel.

Gedrag en keuzes

Hoe je met deze verleidingen omgaat bepaalt ook de kans op overgewicht. Maar ook of je veel beweegt of voor alles de auto pakt en de sportschool vooral vermijdt. Of je voor de TV of aan tafel eet, veel alcohol of frisdranken drinkt, zijn factoren die overgewicht in de hand werken.

Genetisch bepaald

Ondanks dat het wetenschappelijk nog niet helemaal is bewezen, kan overgewicht ook genetisch bepaald zijn. Je komt sneller aan dan anderen of je raakt je overgewicht moeilijker kwijt.

Slaap tekort

Stress en slaaptekort verhogen het niveau van het stresshormoon cortisol in je bloed. Cortisol is verantwoordelijk voor de vetopslag in je lichaam, het is dan ook logisch dat stress en te weinig slaap overgewicht kunnen veroorzaken, zeker als deze situaties langdurig voorkomen.

Andere factoren

Er zijn ook andere factoren die overgewicht tot gevolg hebben. Een ziekte verhindert voldoende beweging of de medicijnen die je moet slikken hebben gewichtstoename als bijwerking. Ook het stoppen met roken zorgt er bij vele voor dat de kilo’s er aanvliegen en veel vrouwen hebben moeite met afvallen na een zwangerschap. Overgewicht is ook vaak het gevolg van mentale problemen.

Gevolgen voor je gezondheid

overgewichtObesitas is een serieus gevaar voor je gezondheid en heeft veel lichamelijke gevolgen. Teveel vetopslag zorgt voor een disbalans in je lichaam en verhindert het goed werken van belangrijke lichaamsfuncties. Met overgewicht heb je een grotere kans op de bekende welvaartsziektes, maar ook op andere ongemakken.

  • Diabetes II
  • Kanker aan het verteringskanaal, zoals dikke darm en alvleesklierkanker, maar ook hormoongerelateerde kankers, zoals borstkanker en baarmoederhals kanker
  • Hart- en vaat ziekten zoals aderverkalking en een hoge bloeddruk
  • Galstenen
  • Aandoeningen aan spieren en gewrichten, zoals ontstekingen en slijtage
  • Kortademigheid en slaapapneu
  • Menstruatiestoornissen, zoals het uitblijven van de menstruatie, PMS of langere bloedingen
  • Verminderde vruchtbaarheid, zowel bij mannen als bij vrouwen met overgewicht

Eenzaamheid

Van een hele andere orde zijn de mentale gevolgen. Zoals we hierboven schreven zijn die soms de oorzaak van overgewicht, maar in veel gevallen, zeker bij obesitas, zijn ze ook een veel voorkomend gevolg. Mensen met een ernstig overgewicht zijn vaak slachtoffer van stigmatisering, discriminatie en zelfs ronduit pesten. Een negatief zelfbeeld, arbeidsongeschiktheid en een verminderde mobiliteit door lichamelijke klachten verhoogt de kans op depressiviteit. Mensen met obesitas voelen zich vaak eenzaam, ze hebben een kleine of geen sociale kring en zijn sneller geneigd zich af te sluiten van de samenleving.

Wat kun je doen aan obesitas

wat is obesitasAfvallen is natuurlijk hierop het antwoord, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, er zit namelijk ook een mentaal aspect aan afvallen. Gewichtsverlies is het gevolg van een energie tekort in je lichaam. Je valt af doordat er minder energie, of wel calorieën, het lichaam in gaan dan dat het verbrandt. En dit effect krijg je door de volgende aanpak.

Voeding

Mensen met obesitas hebben over het algemeen een verkeerd en ongezond voedingspatroon. Gezonder eten is daarom de belangrijkste verandering voor een gezonder lichaam. Dit bereik je door het kiezen van gezonde producten en het laten staan van tussendoortjes met veel suiker en koolhydraten. Drink voldoende water en laat de gezoete drankjes staan.

Beweging

Met een extreem overgewicht is beweging een grote uitdaging, maar het is de beste manier om je vetverbranding te stimuleren en extra calorieën te verbranden. Voor een gezond lichaam is de richtlijn om minimaal 30 minuten per dag aan een matig intensieve activiteit te doen.

Gedrag

Afvallen en op gewicht blijven vraagt om een verandering van gedrag. Dit is vaak het moeilijkste aspect, omdat je bij obesitas je levensstijl meestal voor altijd moet veranderen. Val je terug in oude gewoontes, dan kom je snel weer aan. Verander waar en hoe je je eten koopt. En wanneer en hoe vaak je eet op een dag.

Als je wilt afvallen

Wil je afvallen dan is een stappenplan dus een must. Daarin verwoord je je doelen, volg je je vooruitgang en analyseer je je eetgewoontes. Gezonder eten is de basis van een gezonder lichaam, daarom is de juiste keuze van het dieet dat je gaat volgen belangrijk. Verdiep je in de vele soorten diëten die er zijn en kies het dieet dat het beste bij je past. Extra calorieën verbrand je door meer beweging. Daarvoor hoef je niet per se naar de sportschool. Lees hoe je meer beweging in je dagelijkse leven toepast in ons artikel Tips om meer te bewegen, of zoek een online cursus speciaal voor gewichtsverlies. En dan blijft de grootste uitdaging op gewicht blijven. Daarvoor heb je veel wilskracht nodig, omdat je de veranderde levensstijl waarschijnlijk voor altijd zal moeten aannemen.

Doe het niet alleen

Heb je obesitas, begin dan niet op eigen houtje aan een dieet. Praat met je huisarts over bijvoorbeeld de Gecombineerde Leefstijl Interventie, zoek een diëtist die je bevalt of maak een afspraak bij een gewichtsconsulent. Wil je vooraf meer weten over afvallen, de verschillende diëten die er op de markt zijn en reviews van producten lezen, klik dan op onderstaande knop.

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *