Home » Wat is Hatha Yoga?

Wat is Hatha Yoga?

Leestijd: 5 minuten

Wat is Hatha Yoga? Waar komt het vandaan en wat is het verschil met andere vormen van Yoga? Je lees het in deze blog.

Waar komt Hatha Yoga vandaan?

wat is hatha yoga houding

Om te beginnen is het de meest oude stijl van Yoga en het meest populaire. In het Sanskriet verwijst het naar Ha de zon, ofwel het actieve en mannelijke Yang. En Tha betekent maan, het vrouwelijke kalme Yin. Dit is niet de letterlijke betekenis maar dat kun je eruit opmaken.

De herkomst is bij de monniken die milde lichaamsbeweging nodig hadden naast het vele mediteren. De houdingen worden wat langer vastgehouden, in tegenstelling tot Vinyasa wat meer dynamisch is. Door de houdingen wat langer vast te houden op een comfortabele manier verlaten spanningen het lichaam. Hierdoor konden de monniken beter en langer mediteren. Het is dus de ultieme voorbereiding op een meditatie.

Ademhalingstechnieken, Pranayama

Naast de bewegingen om lichaam en geest samen te brengen heb je ook ademhalingstechnieken, ofwel Pranayama nodig. De ademhalingstechnieken zorgen ervoor dat je bewust wordt van waar je mee bezig bent en brengt de focus naar jezelf. Je kunt met deze technieken ernergie geven, energie stroomlijnen of juist energie loslaten.

Ook leer je het verschil tussen buik en borst ademhaling. Je leert ook over de niveaus van ademhalen, hoe je deze pauzeert en hoe je hier ook in kan pauzeren. Het zorgt voor een goede balans tussen de linker en rechter hersenhelft.

breathe

Het doel van Hatha Yoga

Door deze vorm van Yoga te beoefenen ben je eigenlijk op weg naar balans tussen geest en lichaam. Je komt met jezelf in contact wat zorgt voor innerlijke rust met jezelf, anderen en de wereld om je heen. Je wordt hierdoor een krachtig en stabiel persoon met altijd een doel voor ogen.

Dit is een mooie reden om Hatha Yoga te gaan doen. Een andere reden kan zijn dat het je soepeler maakt, je leert omgaan met stress en het heeft een positief effect op je organen en zenuwstelsel. Voor de meeste mensen is dit tegenwoordig wel de eerste reden om met Hatha Yoga te gaan beginnen. De eerste reden is dan natuurlijk een mooie bijkomstigheid.

Hatha Yoga en andere stijlen

Hatha Yoga is een stroming waar veel andere stijlen op gebaseerd zijn. Het grote verschil is dat je bij Hatha Yoga vooral naar binnen keert. Dit kun je dus ook goed thuis oefenen. Met de andere stijlen haal je juist meer energie uit de flow die je samen met de groep voelt.

Hatha Yoga is dus eigenlijk een beetje de moeder van alles wat met Yoga stijlen te maken heeft.

Veel voorkomende houdingen

1. De Neerwaartse Hond

De houding kom je in elke Yoga les wel tegen. Wanneer je op handen en knieën zit breng je het gewicht naar achter en strek je de benen. Dan is het hoofd dus neerwaarts en je stuitje wijst omhoog. Het is belangrijk dat het hoofd en de nek ontspannen zijn en het is niet erg als de benen niet helemaal kunnen strekken.

De voordelen van deze houding, als je hem wat langer vasthoudt zijn dat je verloren energie terug brengt. De hamstrings worden gerekt en ook stijfheid in de schouders wordt aangepakt.

Neerwaartse hond

2. Zijwaartse Hoekhouding

De Zijwaartse Hoekhouding, in het Sanskriet de Parvakonasana. Deze houding kan uitgevoerd worden door beginnende Yogi’s of gevorderde. Je komt in deze houding duur met je voeten naar de lange kant van de mat te gaan staan en het voorste been draai je een kwartslag. Knie boven de enkel wanneer je doorbuigt en je achterste been is gestrekt. Let op, je knie mag niet voorbij de enkel gaan.

Je kunt in deze houding zelf de grenzen bepalen. Wanneer je bijvoorbeeld last van de schouders hebt kun je ervoor kiezen je arm, in plaats van het te strekken in je zij te plaatsen. Of als je last van je nek hebt niet naar je hand te kijken maar gewoon vooruit.

Hij vraagt controle over het hele lichaam maar legt de focus op de buikspieren. Zoals de naam al doet vermoeden stretch je de zijkant van het lichaam. Hoe meer spieren je krachtig samen gebruikt hoe beter je wat langer in deze houding kan blijven staan. Focus en balans zijn hierbij dan ook erg belangrijk.

zijwaartse hoekhouding

3. De Plank

Deze houding vraagt veel van de coördinatie van het lichaam en wordt als een uitdagende houding gezien. Ook deze houding komt elke Hatha Yoga les voor. Dat komt vooral door de Zonnegroet, daar komt hij als een dynamische houding dan ook voor.

Je staat dan meestal in de Neerwaartse Hondhouding en buigt dan voorover naar de plank. Je let hierbij op dat je handen onder je schouders zijn en dat je biceps naar voren wijzen. De ellebogen moeten licht gebogen zijn en de schouders zijn laag. Dan trek je het stuitje naar binnen en breng je de navel naar de wervelkolom en zorg je dat je rug niet hol trekt.

Bij deze houding versterk je de polsen, armen en schouders. Je spant de buikspieren aan en bovenbenen waardoor deze ook getraind worden. Je probeert de zwaartekracht te voelen in deze houding en ontwikkelt hiermee zelfverzekerdheid.

Plank

4. Janu Sirsasana

Dit is een stretch waar je zittend het hoofd naar de knie brengt. Janu staat voor knie en Sirsa staat voor hoofd dus dat is dan niet zo gek. Bij deze houding wordt je flexibeler en stretch je de rugspieren,schouders, hamstrings en liezen.

Je komt in deze houding door eerst te gaan zitten met gestrekte benen. Daarna plaats je de rechtervoet tegen de binnenkant van de linkerdij. Op de inademing maak je de rug lang en strek je de armen, op de uitademing buig je voorover. Pak je voet vast of laat je handen rusten op je onderbeen. Wanneer je last hebt van stijve hamstrings kun je het voorste been een beetje buiken door er bijvoorbeeld een deken onder te leggen. Bij rug, knie of nek klachten kun je beter advies vragen bij de Yogadocent of sla je deze houding beter over.

Deze houding stimuleert de nieren en lever. Dit zorgt voor een boost in je spijsverteringssysteem en verbetert zelfs je humeur. De compressie in je buik zorgt voor meer afvoer van gifstoffen. Dit zorgt ervoor dat het effectief is bij hoofdpijn, vermoeidheid en nervositeit. Een hele kalmerende houding dus voor lichaam en geest.

Janu Sirsasana

Voordelen van Hatha Yoga

Meer verbinding met lichaam en geest.
Een betere focus en intuïtie.
Meer aandacht voor het hier en nu.
Meer energie.
Ontwikkel flexibiliteit en kracht.
Optimaliseert je ademhaling.

Ben je overtuigd om ook te beginnen met Yoga? Iedereen kan het, ook al heb je geen ervaring. Bekijk de beste Yoga mogelijkheden via onderstaande knop.

Rewarding yoga

Wil je ook beginnen met Yoga?

Het kan bij Happy with Yoga. Klik op de knop hieronder.

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie