Tips om meer te bewegen

10 tips voor meer beweging in het dagelijks leven

ips om meer te bewegenWe horen het zo vaak, we moeten meer bewegen. Dat weten we wel, maar zeg nou eerlijk, meer bewegen kost veel tijd. Tegenwoordig hebben we een redelijk zittend bestaan. En ook al is het voor je lichaam beter niet meer dan een uur achtereen een zittende bezigheid te hebben, blijft het moeilijk meer te bewegen. We willen niet uren in de sportschool of het sportveld doorbrengen en dus doen we liever niets. Maar bewegen hoort bij mens zijn, het is een belangrijk onderdeel van ons leven en essentieel voor ons lichaam. Bewegen doe je al dagelijks, tijdens verschillende activiteiten. En dat soort bewegen, dat mogen we eens wat vaker doen. Lees onze tips om meer te bewegen

Beweging is belangrijk

Voldoende beweging maakt je gezond en fit, maar heeft nog meer voordelen voor je gezondheid. Zo kan beweging ouderdomsziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes II en sommige kankers helpen voorkomen. Door de dagelijkse belasting van je lichaam verlaag je de kans op botontkalking. Daarnaast is bewegen ook goed voor je geestelijke gezondheid. Het verlaagt stress en vermindert de kans op depressie. Het verhoogt je conditie en je kunt er door afvallen. Genoeg redens dus om lekker in de benen te gaan. Maar hoe doe je dat nu het makkelijkst?

Kom in beweging

Doorgaans wordt 30 minuten matig intensief bewegen per dag als voldoende beschouwd. Dat lijkt niet veel, maar toch is het vaak moeilijk haalbaar. Want hoe pas je elke dag een half uur in je toch al drukke schema? Het pluspunt is dat je voor voldoende beweging helemaal niet naar de sportschool hoeft. Je hoeft er zelfs niet een extra half uur voor uit te trekken. Door kleine veranderingen in je dagritme kun je al heel veel extra bewegen. Hoe? We vertellen je het hier in onze 10 tips om meer te bewegen. Maar voor we beginnen, is onze eerste tip, begin klein. Implementeer rustig en met kleine stapjes steeds meer beweging in je dagelijkse leven. En combineer het moment van beweging met een al bestaand dagritueel. Zo kost het je de minste moeite en tijd.

Tips om meer te bewegen

Neem altijd de trap
traplopenEen inkopper, maar een makkelijke verandering in je dagritme. Vergeet de lift, ontwijk de roltrap en kies voor de trap. Ook thuis kun je bijvoorbeeld vaker de trap gebruiken. Door expres wat te vergeten of in kleinere hoeveelheden de was naar boven te brengen, moet je de trap meerdere keren nemen.

Parkeer je auto wat verder weg
Op deze manier loop je een stukje en je neemt ook nog eens een frisse neus. Reis je met het openbaar vervoer, stap dan eens een halte eerder uit of pak de bus van een halte wat verder van je huis vandaan.

Ga lopend of met de fiets
Laat de auto vaker staan. Neem de fiets of pak je rugzak en ga lopend naar de supermarkt. Het voordeel is dat je minder kunt meenemen en dus vaker boodschappen moet doen. Je maakt per week zo meerdere keren het tochtje. Je kunt dit trouwens ook toepassen op andere momenten. Loop of fiets eens naar die ene lunchafspraak.

Maak vaker een wandeling
Bijvoorbeeld ‘s avonds na het eten, wat meteen goed is voor de spijsvertering. In de lunchpauze van je werk kun je een kleine 10 minuten je benen strekken door een rondje te lopen. Het is een perfect moment om ook even mentaal los te komen van je taken.

Doe meer actieve dingen
Doe met vrienden iets actiefs, in plaats van een bezoek aan de bar. Boek een toeristische toer in je eigen stad of bezoek een museum. Ga met je gezin naar de dierentuin of ga wandelen in een natuurgebied. Wedden dat je de tijd vergeet en niet eens merkt hoeveel passen je hebt gezet.

Kies voor de langere route
Niet alleen voor de weg naar huis, maar bijvoorbeeld ook in het winkelcentrum. Ga op je werk naar de wc die het verste weg is en loop regelmatig met een ommetje naar de koffieautomaat. Zo zie je een andere kant van je eigen dorp en kom je andere mensen tegen.

Loop tijdens het telefoneren I
IJsberen, je kent het wel, maar het is een hele makkelijke manier om tijdens een ‘must’ ook je beweging te krijgen. Je kunt tijdens het beluisteren van een luisterboek of podcast ook rondlopen of zelfs kiezen om te gaan wandelen in het bos. Wil je echt wat stevigere beweging? Zoek dan op YouTube je favoriete muziekvideo en dans er 10 minuten op los.

Ruim je huis wat vaker op
Misschien vind je het niks, maar er zijn genoeg huishoudelijke taken die je goed in beweging zetten. Denk bijvoorbeeld aan de was op hangen en stofzuigen. Ook in de tuin werken is een goede workout voor je lichaam. Werken met de aarde is daarnaast ook nog eens stress verlagend en ontspannend.

Ga met je hond een blokje om
Heb je geen hond, bied dan aan die van de buurvrouw een paar keer per week uit te laten. Er worden ook vaak vrijwilligers gevraagd voor het uitlaten van de honden in het dierenasiel. Zo doe je naast een goede daad voor je gezondheid ook een goede daad voor de samenleving.

Zoek een maatje
Een wandeling, een fietstocht of een baantje zwemmen is altijd gezelliger met een maatje. Je motiveert elkaar en je hebt een moment om de dag of de week te bespreken. Een leuke manier om lekker te bewegen, is spelen met kinderen. Je kunt met veel plezier de gekste dingen uithalen. Niemand zal je raar aan kijken.

Motiveer jezelf

Zoals je ziet, meer bewegen is makkelijk in te passen in je dagelijkse routine. Maar om jezelf meer te motiveren mag je natuurlijk jezelf belonen. Ga naar de sauna of neem een massage als je het een maand volhoudt. Schaf ook een stappenteller aan. Zo zie je hoeveel stappen je op een dag hebt gezet en hoeveel je elke week vooruit gaat. 10.000 stappen per dag wordt gezien als voldoende beweging. Houd alles bij in een mooi logboek. Omschrijf je bezigheden, hoe je je er bij voelde en wat je onderweg opviel. Zo ontdek je ook wat wel en wat niet voor je werkt.

Neem meer tijd

Meer bewegen is gemakkelijk in je dagelijkse ritme te passen. Maar het is belangrijk dat je daarvoor wel wat meer tijd uittrekt. Je moet leren de activiteiten minder gehaast te doen. Extra bewegen kost tijd en dat vergeten we soms. Daardoor schrappen we helaas vaak een sport, maken we dat een extra ommetje niet en pakken we snel even de auto. Gun jezelf dus de tijd om genoeg te bewegen. Want juist deze dingen geven het leven zin, maken je vrolijker, meer ontspannen en gezonder.

Tip

Met het Kettlebell workout thuis fitness programma kun je eenvoudig thuis oefeningen doen om meer te gaan bewegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *