Stress verminderen

Verminder stress met deze 10 tips

Stress is in onze samenleving bijna onvermijdelijk. Maar toch zou je er graag vanaf willen. Stress helemaal kwijtraken is onmogelijk. Een beetje spanning heb je nodig. Het stimuleert je om dingen aan te pakken in het leven. Dat neemt natuurlijk niet weg dat teveel stress nare gevolgen heeft. Daarom is het verstandig om stress te verminderen. Stress verminderen is vooral leren er beter mee om te gaan. Om dat te kunnen, is het handig te weten wat stress eigenlijk is.

Wat is stress

Een gevoel van stress ontwikkel je als je jouw grenzen te vaak overschrijdt en je ze daarna niet meer herstelt. Laten we eens kijken naar een situatie uit de sport. Met bijvoorbeeld een krachttraining leg je een bepaalde stress op het lichaam. Daarna neem je een rust moment voor herstel. Als je dit niet in acht neemt of je belast het lichaam meer dan het aankan, dan krijg je blessures. Mentaal werk dit hetzelfde. Als je te veel prikkels tot je neemt en deze niet verwerkt, omdat je geen rust neemt, word je overspannen. Dat kan leiden tot allerlei nare symptomen.

De signalen van stress herkennen

Als de stress voor jou te hoog wordt, herken je dat aan een aantal signalen. Mentaal merk je bijvoorbeeld dat je meer piekert en concentratie problemen hebt. Je voelt je vaker angstig en bent vaker in paniek. Je hebt stemmingswisselingen en voelt je sneller boos of gefrustreerd om dingen die je voorheen niet stoorden. Je hebt constant een opgejaagd gevoel. Lichamelijk voel je je vermoeid en slaap je slechter. Je spieren zijn gespannen en doen pijn. Je hebt buikpijn en hoofdpijn, een hogere bloeddruk en een snellere ademhaling.

De gevolgen van stress op je gezondheid

Een langdurige blootstelling aan stress kan negatieve gevolgen hebben op je geestelijke gezondheid en zelfs leiden tot een chronisch gevoel van overspannenheid of een burn out. Ook voor bepaalde functies in je lichaam is stress op langer termijn slecht. Het verlaagt het afweersysteem en de stofwisseling raakt uit balans waardoor de kans op ziekte hoger wordt. Het is dus belangrijk om stress te verminderen. En dat kan met de volgende 10 tips.

10 tips om stress te verminderen

stress verminderenOnze tips gaan uit van de balans tussen de stressfactor, momenten van ontspanning en het werken aan de conditie van je lichaam. Om dit balans te vinden, is het belangrijk jezelf goed te kennen. Weet hoeveel hooi je op je vork kunt nemen, waar je grenzen liggen en zorg dat je daar niet te vaak overheen gaat. Ga er vanuit dat wat voor de ene persoon een stimulans is voor jou een stressfactor kan zijn en andersom. Geen stress dus. Hier zijn onze 10 tips om stress te verminderen.

Beheers je gedachtes
Ontdek waar de stress vandaan komt. Wat is jouw stress factor en probeer die te relativeren of te verkleinen. Knip je probleem bijvoorbeeld in kleine stukjes die je wel kunt overzien. Hierdoor zie je beter wat de volgende stap is op weg naar de oplossing.

Gezonde voeding
Een gezond lichaam is een belangrijk maatje bij het verlagen van stress. Eet gezond, drink genoeg water en vermijd zo veel mogelijk suikers. Ook stimulerende dranken zoals koffie en alcohol kun je beter laten staan. Tabak en andere verslavende middelen zorgen juist voor meer onbalans in je stemmingen. Dus probeer het gebruik te beperken. Bekijk voor meer informatie ons artikel over gezond eten.

Beweeg meer
Beweging stimuleert een aantal belangrijke lichaamsfuncties. Je lichaam wordt sterker en dat verbetert het afweermechanisme. Het verhoogt je conditie en je wordt fitter en vrolijker. Ga wandelen in een bos in de buurt. Pak een frisse neus op het strand of maak een avondwandeling in het park, de natuur is een natuurlijke ontspanner. In ons artikel tips om meer te bewegen bespreken we praktische tips om op een stressloze manier meer beweging in je dagelijkse routine te integreren.

Neem eens vrij
Rustmomenten zijn herstelmomenten. Je kunt niet altijd maar hard doorwerken. Een dag vrij nemen, een uurtje niks doen of wat langer uit het raam staren verlagen het stressgevoel. Neem na 2 uur werken steeds een kleine pauze door bijvoorbeeld een thee te drinken en daarbij even weg te dromen.

Geef jezelf rust
Na een dag werken hebben je geest en je lichaam rust nodig. Je kunt dan natuurlijk op de bank ploffen, maar het is veel beter om je door een oefening los te maken van de buiten wereld. Dit kun je doen door mediteren of yoga, maar een moment van focus op je ademhaling of even met de koptelefoon op naar rustgevende muziek luisteren helpt ook.

Verander je ritme
Maak een takenlijst en plan die in over de week. Houd daarbij rekening met rust momenten. Verlaag je leefritme. Dit geeft je een rustig gevoel. Je hoeft namelijk niet alles te doen. Maak van het woordje ‘nee’ een gewoonte.

Speel weer
Doe meer dingen die je leuk vindt. Pak eens een spel, maak tijd voor een hobby of speel gewoon eens lekker mee met je kinderen. Spelen maakt het leven minder serieus en brengt plezier en ontspanning. Lees meer over mindfulness. Mindfulness is leren genieten en leven in het nu. Je leeft met meer aandacht in het heden, waardoor je minder piekert over de toekomst.

Verminder prikkels van buitenaf
Stress ontstaat vooral door overprikkeling. Helaas laat onze levensstijl vaak niet toe dat we ons daarvoor afsluiten. Toch is het belangrijk om prikkels van buitenaf te verminderen. Dat kan al door gedurende de dag minder vaak je telefoon te checken en alle apparaten een uur voor het slapen gaan uit te zetten. Maar ook het opruimen van je huis en tuin zorgt voor een meer prikkelvrije omgeving.

Stop met multitasken
Het probleem met multitasken is dat je jouw tijd en aandacht over zoveel mogelijk taken verspreidt. En dat geeft vaak een ontevreden en gehaast gevoel omdat je zo niks afmaakt. Neem alle tijd voor een taak en begin de volgende pas als je deze hebt afgerond. Maak het je niet te moeilijk door meer taken op je te nemen dan je eigenlijk aan kunt. Leer om gaan met je natuurlijke stressniveau en accepteer deze grens.

Kies voor kruiden
De natuur heeft voor alles een antwoord. Er zijn kruiden en voedingsmiddelen die de stress in het lichaam verlagen. Neem een heerlijke kruidenthee van kamille in de middag of een bad met lavendel voor het slapen gaan. Er zijn ook natuurlijke supplementen met bijvoorbeeld valeriaan te koop die je kunnen ondersteunen bij het verminderen van stress. In ons artikel over slecht slapen bespreken we nog een aantal tips om beter te kunnen slapen.

Zoek hulp

Dit zijn onze 10 tips voor het verminderen van stress. Controleer op vaste momenten het niveau van stress in je lichaam door de symptomen na te gaan. Heb je voor een langere periode klachten, helpen deze tips je niet of heb je het gevoel dat je overspannen bent, zoek dan hulp. Stress verminderen is mogelijk, maar soms heb je daarbij professionele hulp nodig.

Online cursus stress verminderen


Nooit meer Zorgen of Stress

Met deze online cursus stress verminderen ontdek je de beste manier om zorgen en stress los te laten. Het hoeft geen jaren te duren om ontspanning te ervaren!
Dit is een resultaatgerichte cursus: een systematische, praktische èn effectieve methode om de spanning in je leven los te laten.
Begeleiding door een professionele coach en trainer met diploma’s in Life-Coaching en Positieve Psychologie.
Meer dan 15.000 cursisten hebben deze online trainingen gevolgd.
2 extra bonussen en niet goed geld terug garantie.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *