Home » Gezonde voeding » Dieet en afvallen tips » Paleo dieet

Paleo dieet

Leestijd: 6 minuten

Het Paleo dieet wint steeds meer aan populariteit. Eten als de oermens lijkt natuurlijk heel aantrekkelijk in onze huidige manier van leven, vol suikers en bewerkt voedsel. Ook de theorie achter dit dieet klinkt heel aannemelijk, maar klopt het eigenlijk wel? In dit artikel bekijken we wat Paleo inhoudt, waar het vandaan komt en of het ook echt zo gezond is als dat de theorieën je doen geloven.

Het oer dieet

koolhydraatarm dieetHet Paleo dieet is een dieet dat je terugbrengt naar de tijd van de holbewoners. Het woord Paleo komt van Paleolithicum, wat het stenen tijdperk betekent. Het dieet gaat uit van de voedingsmiddelen die we van oudsher gegeten hebben, wat een veel natuurlijkere voeding is dan wat we tegenwoordig eten. De voeding was vrijwel niet bewerkt en direct vindbaar in de natuur. Bedenk je wat de jagers en verzamelaar zouden hebben gegeten en je eet volgens het Paleo-principe. Omdat dat een nogal ingrijpende verandering in je menu vraagt, spreekt men bij Paleo meer van een leefwijze dan van een dieet. Maar wat houdt die leefwijze dan precies in?

Waar bestaat het Paleo dieet uit

Het Paleo-dieet werd in de jaren zeventig ‘uitgevonden’ door Walter L. Voegtlin die het boek ‘The Stone Age Diet’ schreef. Daarin beschrijft hij dat wij mensen vooral vlees eters zijn en dat we niet gemaakt zijn om koolhydraten te consumeren. Het boek is omstreden, omdat hij vooral de nadruk legt op veel vlees, maar ook omdat hij naast vlees gekookt fruit en groenten adviseert. Ook schroomt hij niet om kaas en room in het Paleo menu te plaatsen.

Ontwikkeling

Het Paleo-principe gaat er vanuit dat ons lichaam het beste werkt als we natuurlijk en onbewerkt voedsel eten. Dit komt doordat het, ondanks onze culturele veranderingen, nog steeds niet geschikt zou zijn om bewerkte voeding, suiker en genetisch gemanipuleerd voedsel te verteren. In de afgelopen jaren is er dan ook een hoop verandert in de Paleo-scene. Melkproducten worden tegenwoordig radicaal geschrapt en koolhydraten uit bewerkte voeding, zoals brood mag je niet eten. Maar ‘moderne’ voedingsmiddelen die gezond blijken, zoals olijfolie, laten veel Paleo diëten tegenwoordig wel toe.

De juiste voedingsmiddelen

Volg je een Paleo dieet dan eet je voornamelijk wat er 10.000 jaar geleden ook al was. Denk aan groente, fruit, wortelgroente, vlees en vis in de onbewerkte vorm. Dat betekent dat niks uit potjes, zakjes of blikjes mag komen, wat Paleo een intensief dieet maakt. Je moet alles vers kopen en daarna zelf klaar maken. Dit geldt voor je ontbijt, lunch en het avondeten.

Vermijd graan en melkproducten

Het idee achter het Paleo dieet is dat men in het stenen tijdperk geen graan at en geen melk dronk. Deze voedingsmiddelen komen dan ook niet voor in dit dieet. Maar er zijn ook strenge Paleo diëten die bijvoorbeeld de groenten uit de nachtschade familie mijden. Dit zijn onder andere aardappelen, tomaten en paprika’s. Ook zout en suiker worden niet of nauwelijks gebruikt, voor de smaak worden kruiden en specerijen toegevoegd.

Is Paleo dieet een koolhydraat-arm dieet?

paleo-dieetDe focus van het Paleo dieet ligt op gezonde vetten en eiwitten in plaats van koolhydraten. Ondanks dat ons huidige dieet hoofdzakelijk uit koolhydraten bestaat, gaan Paleo aanhangers er vanuit dat ons lichaam niet gemaakt is om koolhydraten als belangrijkste energiebron te gebruiken, maar normaliter energie uit de verbranding van vet haalt. Omdat graan en graanproducten afgeraden worden, lijkt een Paleo dieet op een koolhydraat arm dieet, maar dat is het strikt genomen niet. Fruit bijvoorbeeld zit vol koolhydraten en die komen veel in het dieet voor.

Afvallen met een Paleo dieet

Doordat je minder koolhydraten eet en je lichaam over gaat op een hogere vetverbranding, zorgt dit dieet voor gewichtsverlies. Daarnaast is het in vergelijking met andere diëten een gezond alternatief, doordat wat je eet vooral natuurlijk is. Natuurlijk en onbewerkt eten brengt de macronutriënten terug in balans. Je eet meer vet- en eiwitrijke voeding en die spelen een belangrijke rol bij het afvallen. Doordat je meer eiwitten en vetten eet, voel je je voller en heb je geen hongergevoel, zoals je vaak wel bij andere diëten hebt. Volg je het Paleo dieet, dan kan het zelfs zijn dat je minder calorieën per dag eet, zonder dat je daar druk over maakt.

Andere voordelen van een Paleo dieet

De gezonde vetten die je in een Paleo dieet gebruikt stimuleren de vetverbranding in je lichaam en verlagen het cortisol in je bloed. Onverzadigde vetzuren verlagen het risico op hart- en vaatziekten. Je eet ook meer vezels wat verbeterde insulinegevoeligheid oplevert. Het volgen van het Paleo dieet verlaagt ook het risico op chronische ziekten zoals diabetes, dementie en kanker.

Punten van discussie

Toch wordt het Paleo dieet vaak als omstreden beschreven. Er zijn veel discussies gaande over de inhoud van dit dieet en de aannames waarop het is gebaseerd. Hier onder bespreken we de belangrijkste punten van onenigheid.

Omstreden aannames

Het Paleo dieet is gebaseerd op een idee over wat men in het stenen tijdperk at, maar daar weten we eigenlijk heel weinig over. Daarnaast is er een grote variatie in het Oer dieet, omdat men in die tijd at wat er voor handen was en het dus uitmaakte in welk gebied men woonde. Doordat we er zo weinig over weten zijn ook binnen het Paleo principe veel verschillende overtuigingen te vinden.

Aten we vlees of vis?

Zo is de hoeveelheid vlees per dag een belangrijk discussie punt. Er zijn wetenschappers die beweren dat het oer dieet voornamelijk uit vis, schaaldieren en algen bestond en dat jagen op groot wild niet vaak werd gedaan. De oermens blijkt namelijk vooral langs de kust te hebben geleefd. Volgens deze theorie is het verzamelen van voedsel de grootste bron van eten geweest. En dat betekent dat er naast fruit en wortelgroente ook schaaldieren, kleine landdieren en slakken op het menu stonden.

En granen dan?

Steeds meer bewijs bevestigt dat de oermens wel degelijk graan at. Tijdens opgravingen in verschillende grotten en woonplaatsen uit het stenen tijdperk worden ook graanresten en graankorrels gevonden. Het lijkt er dus op dat de oermens wel degelijk ook het graan uit de velden verzamelde en at.

Dagen geen eten

koolhydraatarm dieetBinnen het Paleo dieet gaat men niet uit van intermittent fasting, waarbij je af en toe een dagdeel of dag niet eet. Maar onze voorouders waren afhankelijk van wat ze direct in de natuur vonden en niet van de supermarkt waar je voldoende eten kunt vinden. En dus was er niet altijd genoeg voedsel in de buurt als ze dat nodig hadden. Door omstandigheden werd de oermens dan ook wel eens gedwongen een of meerdere keren een maaltijd over te slaan. En daarnaast, wie zegt dat ze ook net als wij, drie keer per dag aten op vaste tijdstippen?

Het creëert een tekort aan voedingsstoffen

Een andere discussie die is ontstaan naar aanleiding van dit omstreden dieet, is de vraag of je met Paleo wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Er zijn mensen die het uitsluiten van bijvoorbeeld melkproducten afkeuren omdat dat mogelijk een gebrek aan calcium kan veroorzaken. Ook koolhydraten zijn volgens hun leveranciers van belangrijke voedingsstoffen. Maar is dat wel waar? Het Paleo dieet schrijft je voor om vooral natuurlijke en verse producten te eten, veel groenten en fruit te nuttigen en gezonde vetten te gebruiken. In vergelijking met ons huidige dieet is dat al een grote verbetering. Je krijgt veel minder chemische stoffen binnen, gebruikt geen transvetten in je voedsel en je dieet is gevarieerder dan ooit. Door deze verscheidenheid krijg je juist veel meer vitaminen en mineralen binnen dan met ons Westerse dieet.

Mileubewust met het Paleo dieet

De basis van het originele Paleo dieet is vlees, wat voor veel tegenstand heeft gezorgd. De consumptie van vlees is namelijk een flinke belasting op ons milieu. De bio industrie is een van de grootste veroorzakers van CO2-uitstoot en gebruikt veel schoon drinkwater per kilo vlees. De visindustrie zorgt voor overbevissing, heeft last van bijvangst en de kwekerijen veroorzaken plaatselijke milieu problemen. Onze vlees en visindustrie is dieronvriendelijk, de meeste dieren leven onder erbarmelijke omstandigheden. Dat terwijl ei, noten en peulvruchten dezelfde voedingsstoffen als vlees bevatten en dus goed als vleesvervanger kunnen dienen. En de productie van deze voedingsmiddelen is ook nog eens minder belastend voor ons milieu.

Levensstijl of dieet?

Het feit dat er deze discussies zijn, geeft aan dat het Paleo dieet veel minder een gewoon dieet is en veel meer naar een volledige levensstijl neigt. Het gaat niet meer per se om het afvallen, maar om het correct volgen van de ‘regeltjes’. Wil je het Paleo dieet gaan volgen om die extra kilo’s kwijt te raken, kijk dan vooral naar wat voor jou wel of niet werkt en laat je niet al te gek maken door de hype. Volg de belangrijkste richtlijn: eet voldoende fruit, groenten, noten en zaden en varieer de hoeveelheid vlees en vis in je maaltijden. En voeg eventueel enkele vegetarische dagen in.

Ben jij op zoek naar een goed receptenboek voor jouw dieet?

Over veel dieet receptenboeken hebben wij een review geschreven!

Klik hier voor een overzicht van al onze reviews over dieet receptenboeken

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie