Wat is mindfulness

Het is steeds meer in opkomst. Mindfulness. Het wordt gezien als een van de meest effectieve manieren van stressvermindering. Misschien heb je via je werk al eens een cursus voorbij zien komen of heeft je huisarts het je aangeraden. Allemaal leuk en wel, maar wat is mindfulness eigenlijk? Moet je daar voor religieus zijn? Is het een spirituele stroming? Is het echt zo zweverig als het lijkt? In deze post gaan we dieper in op mindfulness en laten we je zien dat mindfulness eigenlijk heel ‘down to earth’ is.

Wat is mindfulness

Wat is mindfulnessHet woord mindfulness betekent je bezigheden ´mindful´, dus met aandacht en opmerkzaamheid, doen. Dit is traditioneel een onderdeel van het boeddhistische achtvoudige pad. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn zag in de jaren zeventig de potentie van deze oefening voor onze westerse samenleving. Hij maakte het geschikt voor onze moderne levenswijze door er een acht weken durende training voor te ontwikkelen. Hiervoor gebruikte hij als basis de meditaties uit het zenboeddhisme.

Waarom zou je mindful leven

Wat Jon Kabat-Zinn zo’n 40 jaar geleden al op viel, was dat veel westerse mensen vooral leven vanuit hun hoofd. We leven veel al op de automatische piloot. We zijn bezig met het verleden en de eventuele toekomst, maar niet met het huidige moment. Hij vond dat we hierdoor een hoop van ons leven missen. We genieten er niet van, omdat we voortdurend ergens anders zijn. Dit zag hij als de oorzaak van het gevoel van stress dat vele mensen ervaren. We herkennen de signalen van ons lichaam niet en weten niet wat er precies in ons omgaat. We slapen slecht, hebben hartkloppingen en een voortdurend gevoel van spanning, maar merken dat niet bewust op. In mindfulness zag hij een manier om dit gevoel van stress te verminderen.

Waar bestaat mindfulness uit

De twee grote pijlers waarop mindfulness steunt zijn aandacht en vriendelijkheid. In een cursus kom je voor deze twee pijlers dan ook veel oefeningen tegen die je zo in je dagelijks leven kunt inpassen. Mindfulness is namelijk geen pauze moment zoals een meditatie of een yogaklas. Het is een actieve levenshouding.

Met de aandachtstrainingen leer je steeds om terug te komen in het hier en nu. Je leert dat wat je doet met volle aandacht te doen. En dit kun je bijvoorbeeld toepassen op autorijden, de was ophangen of een wandeling maken.

De vriendelijkheidstraining gaat er om zonder oordeel naar je zelf en naar een situatie te kijken. Er is namelijk geen goed of slecht in wat er gebeurt en hoe je je daar over voelt. Je gaat er vanuit dat alles welkom is en oefent zo acceptatie voor anderen en voor jezelf.

Wat brengt mindful leven je

mindfulness levenDoor mindful te leven ben je meer in het nu. Je ontwikkelt een hogere mate van zelfbewustzijn doordat je aandachtiger aanwezig bent. Je bent meer empathische naar jezelf en de wereld. Met andere woorden je leeft intenser. Maar er zijn meer voordelen van een mindful leven.

  • Je leert anders met je gevoelens en je gedachten om te gaan. Je voelt je minder gestrest en hebt minder momenten van piekeren.
  • Je staat dichter bij je gevoelens zonder daar een oordeel over te vellen. Zo maak je bewustere keuzes in plaats van automatisch te reageren op situaties. En creëer je ruimte om problemen van meerdere kanten te kunnen bekijken.
  • Je luistert niet alleen naar je hoofd maar ook naar je hart en kunt daardoor beter kiezen wat goed voor je is. Je weet beter waar je grenzen liggen en dus kun je die ook beter bewaken.
  • Je laat je minder gek maken en je niet snel meer meeslepen met het jachtige bestaan van tegenwoordig. Je voelt je meer baas over je eigen leven waardoor je er ook meer richting aan kunt geven.
  • Je leert te accepteren wat je niet kunt veranderen, los te laten wat losgelaten moet worden en veranderen wat je wel kunt veranderen.
  • Je voelt je meer ontspannen en daardoor kun je meer van het leven genieten. Je ontdekt dat het plezier in de kleine dingen zit en je weet daar ook met je volle aandacht bij te zijn.

Mindfulness is ook goed voor het brein

mindfulnessWat je veel doet, kun je steeds beter. Dus als je veel piekert, dan kun je dat steeds beter. Maar dat kan ook andersom. Als je je veel concentreert op het hier en nu, dan kun je dat ook steeds beter. Door iets vaak te herhalen, leert het brein dit makkelijker te doen. Hierdoor is mindfulness ook een breintraining. Met een positief effect op de cognitieve functies. Het lukt je beter om overzicht te houden, waardoor je problemen makkelijker oplost. Je werkt effectiever door een betere concentratie. En het bevordert daarnaast de creativiteit en het relativeringsvermogen.

Mindfulness werkt preventief

Doordat je beter weet wat er in je omgaat en sneller naar je lichaam luistert, herken je de signalen van stress sneller. Hierdoor kun je eerder maatregelen nemen en dat komt ten goede van het herstellend vermogen van het lichaam. Maar ook je mentale gezondheid. Je doorbreekt destructieve gedachtes en gewoontes en geeft jezelf hierdoor meer zelfzorg. Met als gevolg een vermindering of zelfs het voorkomen van een depressie.

Verschillende mindfulness trainingen

In de afgelopen jaren zijn er naast de mindfulness basistraining van acht weken veel verschillende gespecialiseerde cursussen ontstaan. Zo zijn er die zich speciaal op depressie of het omgaan met ADHD richten. Maar ook zijn er cursussen speciaal voor managers of sportatleten. Daarnaast is de mindfulness meditatie in opkomst. Mindful mediteren is mediteren terwijl je met je dagelijkse bezigheid bezig bent. Tijdens een meditatie richt je je aandacht op een bepaald punt. Bij mindfulness meditatie richt je je aandacht op een bezigheid of situatie en betrek je daarbij alle zintuigen. Deze oefening kun je dus de hele dag doen en brengt je heel bewust terug bij jezelf en je lichaam. Ben je nieuwsgierig naar andere manieren van stressvermindering, lees dan verder in ons artikel over de verschillen tussen yoga, mindfulness en meditatie, waar we deze verschillen voor je op een rijtje zetten.

Ervaar het zelf

In onze aanbiedingen hebben we een Mindful Yoga cursus, waarbij je het beste uit yoga en mindfulness haalt. Geniet meer van de kleine dingen in het leven en ontwikkel tegelijk een gezonder en soepeler lichaam. Kijk op de pagina yogacursus mindfulness voor het dagelijkse leven voor deze cursus.

Mindfulness voor het dagelijkse leven – Feel Happy with Yoga

mindfulness cursus
In de cursus ontdek je hoe je….
Je relaxter en minder gestresst kunt voelen op elk gewenst moment.
Mindfulness kunt toepassen in het dagelijkse leven.
Een eigen repetoire van Mindfulness oefeningen kunt gebruiken wanneer je ze nodig hebt.
Beter en bewuster kunt ademen.
Een betere focus krijgt en creatiever wordt door Mindfulness.
Beter kunt slapen en zonder zorgen naar bed kunt gaan.
Meer kunt genieten van dit moment (het enige moment waar je zeker van bent).
Jouw eigen gedachten energie slurpen en wat je hier tegen kunt doen.
Jezelf gelukkiger kunt voelen.