Wat is meditatie en hoe doe je dit?

Meditatie wordt steeds populairder. Het lijkt de oplossing voor stressvermindering en ontspanning in onze hectische wereld. En uit onderzoek blijkt dat het ook nog eens goed is voor het brein. Meditatie is niet alleen maar stilzitten op een kussentje en even aan niks denken. Er zit meer achter deze oefening in stil zijn. Mediteren kun je leren, zeggen ze, maar wat is meditatie dan precies?

Wat is meditatie

meditatieHet woord meditatie komt van het Latijnse woord ‘meditatio’ wat overdenken betekent. Oorspronkelijk komt het beoefenen van meditatie uit het Vedisch hindoe├»sme. In het westen is het vooral bekent geworden vanuit het boeddhisme, waar het een onderdeel van het achtvoudige pad is. Maar in principe komt het voor in vele andere religies. meditatie is een spirituele oefening waarbij je probeert in stilte aanwezig te zijn. Het is een manier om je hoofd tot rust te brengen. Door de observatie van gedachtes en gevoelens kom je los van het ego en de beperkingen van je geest. Hierdoor kom tot je ware kern en in een bepaald bewustzijn dat voelt als rust, stilte en geluk. Eigenlijk is meditatie een work out voor je geest. Naast het hebben van een gezond lichaam is het immers ook belangrijk ook een gezonde geest te hebben. Wil je meer weten wat je kunt doen aan een betere mentale gezondheid, kijk dan in onze rubriek Mentale gezondheid.

Je gedachtes stoppen

Een belangrijk onderdeel van meditatie is observatie. Veel mensen denken dat mediteren het stopzetten van gedachtes is. Maar gedachtes kun je niet stoppen. Ze zijn een onderdeel van het mens zijn. Wat je wel kunt doen is ze loslaten. Door te leren ze op een afstandje te bekijken, breng je meer rust in je hoofd. Begin je net met mediteren dan merk je dat je veel gedachtes hebt. Dat is helemaal niet erg, dat is normaal. Er is niks negatiefs aan het hebben van gedachtes. Er is geen goed en geen fout als je mediteert. Wat je alleen niet kunt, is controle hebben over je gedachtes. Dus is het beter ze te laten komen en gaan zonder er een oordeel aan te geven.

Wat zijn de voordelen van mediteren

meditatieDoor regelmatig te mediteren ontwikkel je de connectie tussen je hoofd en je hart. In het westen zijn we deze connectie grotendeels kwijtgeraakt, maar is eigenlijk heel belangrijk. Als je hoofd en hart goed samenwerken, maakt dat je een meer authentiek en compleet mens. meditatie is ook een manier van onderhoud aan lichaam en geest. Een moment van opruiming van patronen, gedachtes en gevoelens die je niet meer dienen. Als je regelmatig mediteert merk je nog een aantal andere positieve effecten.

  • Je gaat meer genieten van het moment en meer leven in het nu. Je vergroot je bewustzijn.
  • Je kunt je makkelijker ontspannen en het lukt je sneller tot rust te komen.
  • Je voelt je minder gestrest waardoor je beter slaapt.
  • Door het observeren van je gedachtes, leer je dat je ze niet bent, maar dat je ze hebt. Het lukt je boosheid sneller los te laten en minder impulsief te reageren op gebeurtenissen.
  • Je krijgt inzicht in wie je bent en wat je wilt. Je leert jezelf beter kennen.
  • Het geeft je meer overzicht en duidelijkheid over jezelf en je leven. Het verbetert je concentratie, waardoor je de dingen met meer focus en aandacht kunt doen.
  • Je voelt meer compassie en bent liefdevoller naar jezelf en naar anderen. Je bent meer in balans en milder.

Daarnaast helpt mediteren tegen depressie, vermindert het angstgevoelens en verzacht het pijn. Doordat je gedachtes en gevoelens leert observeren helpt mediteren ook onder andere bij gedragsstoornissen en ADHD.

Verschillende soorten meditatie

Afhankelijk van je doel zijn er verschillende manieren van mediteren. Zo kun je ervoor kiezen om het een spirituele oefening te maken of juist een moment van ontspanning te hebben na een drukke dag. De meest bekende vorm is de Vipassana of inzicht-meditatie. Hierbij leer je de veranderende verschijnselen in je lichaam en geest, zoals ademhaling, gedachtes en gevoelens, te observeren zonder er een oordeel aan te geven. Een andere veel gebruikte vorm is de ademhaling-meditatie, waarbij je je concentreert op de een bepaalde manier van ademhalen. Door bewust te ademen kun je blokkades in je lichaam loslaten en ontstaat er een gevoel van ontspanning. Bij een mantra-meditatie herhaal je een mantra of een affirmatie. Doel van deze meditatie is vooral het krijgen van een rustige geest. De trillingen van je eigen stem brengen daarnaast je lichaam tot rust. Een bijzondere en meer spirituele vorm is de contemplatie-meditatie, waarbij je bewust diep nadenkt over een bepaald thema, zoals liefde, vergeving of vergankelijkheid. Tijdens deze meditati2e kun je tot visies en nieuwe inzichten komen.

Mindfulness meditatie

Tegenwoordig is de mindfulness meditatie in opkomst. Dit is een meditatievorm waarbij je de aandacht legt op wat je doet. Je zit dus niet stil op een kussen, afgezonderd van het dagelijkse leven. Bij mindful mediteren ben je in het nu, doordat je al je zintuigen betrekt bij wat je nu aan het doen bent. Dus dat kan al bij het ramenlappen en de bedden opmaken zijn. Wil je meer weten over mindfulness lees dan ons artikel of mindfulness.

Een meditatieoefening voor beginners

meditatieMediteren moet je gewoon doen. Er is niet veel voor nodig. Zoek een stille en rustige ruimte waar je ongestoord een tijdje kunt zijn. Ga gemakkelijk zitten, sluit je ogen of verzacht je blik en adem drie keer diep in en uit. Voel hoe je lichaam zich voelt en concentreer je op je gewaarwording. Breng dan langzaam je aandacht naar het natuurlijke ritme van je ademhaling. Door steeds je aandacht terug te brengen naar je ademhaling kom je los van het denken. Om makkelijker aandachtig bij je ademhaling te zijn kun je bijvoorbeeld de keren dat je inademt tellen. Dwaal je af dan begin je gewoon liefdevol weer opnieuw. Dit kun je doen zo lang als je wilt. Van 1 minuut tot een uur. Ben je klaar, blijf dan nog even een moment rustig zitten tot je weer het dagelijkse leven ingaat.

Enkele tips voor beginners

Zeker als beginner is het belangrijk dat je klein begint. Mediteer voor 2-5 minuten en pas als het je steeds beter af gaat, maak je het langer. Kies een geschikt moment voor elke dag. In de ochtend is vaak het makkelijkste. Gedurende de dag kun je ook af en toe een minuutje een meditatie inlassen. Concentreer je bijvoorbeeld op je ademhaling als je in de rij bij de kassa staat te wachten. Weet je niet hoe je moet beginnen? Zoek op YouTube een begeleide meditatie. Dan hoef je de stem alleen maar te volgen en kom je er bijna vanzelf. Maar de belangrijkste tip is waarschijnlijk wel, wees vooral lief voor jezelf. Gedachten zullen er altijd zijn, evenals rusteloosheid. Accepteer dat je soms afdwaalt en breng jezelf altijd met mildheid weer terug naar het punt van aandacht.