Home » Hoe begin je met mediteren?

Hoe begin je met mediteren?

Leestijd: 4 minuten

Wil je weten wat mediteren betekent en hoe je met mediteren begint? We laten je zien dat het niet alleen maar in kleermakerszit met je ogen dicht “ham” zingen is. Wil je meer weten? Lees dan snel verder.

Verschillende soorten van mediteren

Er zijn verschillende manieren van mediteren. Niet alleen wordt het op een andere manier uitgevoerd maar komt het ook voort uit verschillende tradities.

Maar wat betekent mediteren nu eigenlijk? In principe dat je de aandacht naar binnen keert. Even weg van je drukke leven en drukke bestaan. Maar puur en alleen kijken naar wat er bij jou binnen speelt. Dat kunnen gevoelens zijn, gedachtes of emoties. Lees meer in ons artikel Wat is meditatie en hoe doe je dit?

Bij andere vormen van meditatie richt je de aandacht juist op een object. Dat kan bijvoorbeeld de ademhaling zijn. Die aandacht houd je voor een langere periode vast.

Heeft mediteren nut?

mediteren

Ja mediteren heeft zeker nut. Je zult je misschien afvragen wat stilzitten en op je ademhaling letten nou voor nut kan hebben. We hebben met zijn alle in deze maatschappij een druk bestaan. We gaan maar door en reageren op de dingen die op ons pad komen.

Maar wat nou als je eens een rustmomentje op de dag inplant om even stil te staan bij de dingen die er in jou gebeuren. Niet letterlijk natuurlijk, je spijsvertering zal ongetwijfeld bezig zijn. Maar het zal je helpen relativeren en je traint daarmee je bewustzijn en dus ook je keuzes.

Mediteren brengt ook andere voordelen met zich mee namelijk.

Je kunt er beter door slapen.
Waardoor de bloeddruk verlaagd en je minder angstig bent.
Het stress niveau zal aanzienlijk dalen.
Je gaat je beter concentreren, want je traint als het ware een gedeelte van je brein.
Emotioneel ben je beter in balans en je empathisch vermogen zal toenemen.

Hoe begin je met mediteren?

Om te beginnen met meditatie zijn een aantal dingen nodig. Het zal in het begin lastig zijn, de oefening is vrij eenvoudig maar dat kan het juist heel lastig maken. We zijn met zijn alle intelligente wezens, niets dóen zit niet in onze aard.

Ruimte

Ook is het belangrijk een plek te zoeken waar je niet gestoord kan worden, misschien kun je jezelf opsluiten op je slaapkamer. Of op zolder of misschien zelfs in de badkamer. Zoek een plek waar je je veilig voelt. Ook is het belangrijk het niet in dezelfde ruimte te doen als waar je werkt (mocht je thuis werken). Anders ga je daar toch aan denken.

Houding

Wat tijdens een meditatie vaak gebeurd is dat je last krijgt van je eigen lichaam. Omdat je lang in dezelfde houding zit, kunnen er delen gaan slapen of kun je ergens jeuk krijgen noem het maar op. Zoek dus een comfortabele houding, zoals bijvoorbeeld de kleermakerszit. Belangrijk is ook dat je niet gaat liggen. Ons lichaam is gewend om te gaan slapen op het moment dat het gaat liggen. Dat is natuurlijk niet het doel van de meditatie.

Bouw het langzaam op

Meditatie betekent dus het trainen van je bewustzijn. Bij iedere andere training is het belangrijk dat je dit langzaam opbouwt. Waarom? Een half uur mediteren kan in het begin heel erg lastig zijn, je lichaam en geest zijn dit niet gewend. Begin daarom met een minuut of 2, dan 5 en bouw dit langzaam op.

mediteren

Spanningen en gedachten

Natuurlijk kun je tijdens de meditatie spanningen en gedachten opmerken. Als je bijvoorbeeld aan het concentreren bent op je ademhaling en je gedachten dwalen even af. Denk niet dat het fout is, want het is heel normaal. Je kunt er dan ook beter even aandacht aan schenken. Daarna keer je weer terug naar datgeen waar jij op geconcentreerd was.

Dagelijkse herhaling

Wil je “in vorm blijven”. Ofwel wil je er voor zorgen dat het geen rommel in je brein wordt, mediteer dan dagelijks. Plan dit ook in. Waarschijnlijk heb je een druk leven, net als de meeste van ons. Maar zet de wekker dan een kwartiertje vroeger, of ga een keer iets later naar bed. Dat is te doen.

Direct beginnen met mediteren

Je hebt nu gelezen wat mediteren betekent. Wil je dit ook eens proberen? Je hebt nu in ieder geval de handvatten er zelf een begin mee te maken. Wat ook helpt is je laten leiden door iemand die er verstand van heeft en je er het nodige over weet te vertellen.

Rewarding yoga

Beginnen met Yoga als Meditatie?

Klik op onderstaande knop om naar de cursus van Happy with Yoga te gaan.

Ga direct naar de cursus

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie