Home » Yoga, meditatie & mindfulness » Helpt mindfulness tegen stress?

Helpt mindfulness tegen stress?

Leestijd: 4 minuten

We leven met zijn allen een moderne tijd waar we allemaal niet stilstaan. Stilstaan is achteruitgaan is voor sommige een motto. Veel mensen hebben een drukke baan, die ze soms ook mee naar huis nemen. Je ligt in je bed en denkt na over wat er allemaal gebeurd is die dag en wat je morgen allemaal nog moet doen. Maar wat is dan Mindfulness en waarom zou je het doen? In deze blog lees je er meer over.

Verminder stress met Mindfulness!

We leven in een moderne tijd waar we allemaal niet stilstaan. Stilstaan is achteruitgaan is voor sommigen het motto. Veel mensen hebben een drukke baan, die ze soms ook mee naar huis nemen. Je ligt in je bed en denkt na over wat er allemaal gebeurd is die dag en wat je morgen allemaal nog moet doen. Maar wat is dan Mindfulness en waarom zou je het doen? In dit artikel vertellen we je er meer over.

Hoe kom je van stress af?

mindfulness stress

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om van stress af te komen. Je kunt bijvoorbeeld gaan bewegen/sporten. Doordat je sport, maak je adrenaline aan en maak je je hoofd leeg. Je voelt je meer ontspannen. Is sporten lastig? Dan kun je ook een grote schoonmaak houden of gewoon een rondje gaan wandelen. Bewegen is goed!

Je kunt ook al je gedachten opschrijven, neem een vel papier en schrijf alles van je af. Als je op papier ziet wat jij denkt dat belangrijk is, krijg je overzicht en kun je prioriteiten stellen. Dit zorgt voor rust want je hoeft je over de minder belangrijke dingen niet meer zo druk te maken, die komen wel. Overzicht is minder stress.

Probeer eens wat vaker stil te staan. Veel mensen kunnen belangrijke taken niet loslaten en gaan dan alsmaar door. Het is ook lastig om al het werk wat belangrijk is even neer te leggen en tijd voor jezelf te nemen. Maar maak het jezelf niet te moeilijk, doe iets simpels waardoor je even te tijd neemt voor jezelf.

Vermijd suiker en eet gezond. Als je niet zo lekker in je vel zit kun je vaak trek krijgen in lekkere dingen als snoep, alcohol en fris. Terwijl je juist veel vitamines en mineralen kan gebruiken. Een gezond lichaam zorgt voor een gezonde geest. Blijf ook uit de buurt van koffie want die stimuleert de aanmaak van het stresshormoon cortisol.

Lees ook ons artikel over Stress verminderen.

Maar er is nóg een manier om stress te verminderen.

Mindfulness, waar is het goed voor?

lotusJe hebt deze term ongetwijfeld al vaker voorbij zien komen. Maar wat is het nou eigenlijk? Mindfulness betekent “leven met volle aandacht”. Dat klinkt niet moeilijk toch?

Veel mensen zijn bezig met hun gedachten en dan vooral wat er in de toekomst van hen verwacht wordt. “Ik moet straks nog even dit, morgen nog even dat en volgende week moet ik niet vergeten om..” Met mindfulness ben je vooral bezig met het hier en nu, je laat de gedachten van morgen en overmorgen even gaan en je gaat “voelen” wat je nu voelt en denken wat je nu denkt.

In plaats van dat je op de fiets zit te denken aan naar welke klant je morgen toegaat en wat je daar allemaal nog voor voorbereidingen moet treffen, zit je op de fiets en luister je naar de vogels en voel je de warmte van de zon op je gezicht. Even geen aandacht voor die gedachtes die jou stress bezorgen.

Mindfulness is in principe een vorm van meditatie die je jezelf kunt aanleren. Je maakt jezelf bewust van het leven in het nu.

Het begin zal lastig zijn maar oefening baart kunst. Ga maar eens ergens zitten in een comfortabele houding. Haal een aantal keer diep adem en focus je op die ademhaling. Als je merkt dat je aan iets denkt, laat die gedachte dan gaan en probeer er geen aandacht aan te schenken. Hoor vervolgens alle geluiden om je heen, voel hoe je lichaam zich verankert in het voorwerp waar het opzit en merk hoe je gefocust raakt op het “nu”. En wat een rust het je schenkt.

Het is dus zeker goed om je stresslevel te verminderen, zelfs voor depressie, pijn en verslaving.

Meer over Mindfulness lees je in ons artikel Wat is mindfulness?

Aan de slag met Mindfulness

Je hebt nu gelezen hoe je stress kunt verminderen en wat je met Mindfulness kunt bereiken.

Ben je benieuwd of Mindfulness iets voor jou is? Of je drukke leventje af en toe misschien op pauze kan?

Met de 8-weekse curus van Happy with Yoga kun je direct aan de slag met video’s die je elke week ontvangt en je zullen helpen Mindfulness toe te passen in het dagelijks leven.

Lees ook onze review over de cursus Mindfulness voor het dagelijkse leven

Klik op de knop hieronder voor de cursus Mindfulness.

Rewarding yoga

 

Verminder stress met Mindfulness!

Klik op de knop hieronder om naar de cursus van Happy with Yoga te gaan.

 

Ga direct naar de cursus!

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie