Nordic Walking – bewegen voor ouderen

Je hebt ze vast weleens gezien tijdens een boswandeling, Nordic Walkers. Ze wandelen met stokken, maar het wandelen lijkt ze makkelijk af te gaan. Dus waarom dan wandelen met stokken, zou je kunnen denken. Nordic Walking is wel degelijk iets anders dan sportief wandelen. En een perfecte manier om te bewegen voor ouderen, zonder teveel belasting voor het lichaam. Hieronder leggen we het je uit.

Wat is Nordic Walking

nordic walkingNordic Walking is ontstaan in Finland als een trainingsvorm voor langlaufers. Maar al gauw zagen veel Finnen er het sportieve nut van in. Langzaam verspreidde Nordic Walking zich over Europa uit en is het niet meer weg te denken uit het wandelaanbod. Vroeger gebruikte men stokken bij het wandelen in bergachtige gebieden. Het maakte het wandelen makkelijker en gaf stabiliteit in oneffen terrein. Maar Nordic Walking is meer dan dat. Het is een total body work out. In principe zijn er drie technieken waar vanuit wordt gegaan. De basis, de fitness en de hardloop techniek. Tijdens deze speciale wandeltechnieken met de stokken, ook wel poles genoemd, oefen je verschillende delen van je lichaam en gebruik je tot wel 90% van je spieren.

Anders dan gewoon wandelen

Het is niet zomaar wandelen met behulp van poles. Nordic Walking vergt oefening van de techniek. Door deze techniek verbeter je de conditie en het uithoudingsvermogen effectiever dan met sportief wandelen. Nordic Walking is ook meer gericht op vetverbranding. Door het gebruik van de poles train je ook je rug- en armspieren. Je verhoogt daardoor de belasting van je hart en longen. Door de techniek met de poles is de training intensiever, maar voelt het niet zwaarder dan gewoon wandelen. Ook zorgen de poles ervoor dat wandelen minder belastend is dan bijvoorbeeld hardlopen.

Beter bewegen voor ouderen

nordic walking polesAls je ouderen vraagt wat ze belangrijk vinden in hun leven, staat gezondheid en geestelijke en lichamelijke fitheid natuurlijk op de eerste plaats. Maar vaak wordt gedacht dat op oudere leeftijd het met de fitheid en kracht bergafwaarts gaat. Maar dit is niet waar, het vergt alleen wel wat inspanning. Door veel aandacht te besteden aan sporten, wordt zowel de conditie, fitheid als kracht in stand gehouden of zelfs verbeterd. Nordic Walking is daarin bij uitstek een goede keuze voor ouderen. Door de poles ontwikkel je uithoudingsvermogen en spierkracht. Je doet namelijk een rustige duurtraining die je hart en bloedvaten versterkt en combineert dat met een doelgerichte spiertraining. Je bevordert ook je coördinatievaardigheden en bewegelijkheid aanzienlijk. Het evenwichtsgevoel en reactievermogen worden versterkt en ongevallen worden voorkomen. Door de poles is er bijvoorbeeld een veel kleinere kans op vallen dan bij andere duursporten. Wat ook belangrijk is, je bent buiten in de natuur. En als je met een groepje bent kom je onder de mensen en is een wandeling een gezellige activiteit.

Waarom zou je met stokken wandelen

De poles zijn een essentieel onderdeel van de training en hebben een aantal voordelen vergeleken met sportief wandelen zonder poles.

  • Je verbruikt ongeveer twintig procent meer calorieën tijdens Nordic Walking, dan met sportief wandelen.
  • Doordat je veel spieren over je hele lichaam gebruikt, met name in rug en schouders, krijg je een betere lichaamshouding.
  • Je stappen worden krachtiger en je loopt sneller.
  • Je knieën en andere gewrichten worden minder belast.
  • Je voet rolt beter af waardoor er minder kans is op blessure.
  • Doordat je meestal wandelt in natuurgebieden heb je een grotere natuurbeleving.

Wat heb je nodig om te beginnen

nordic walkingNordic Walking is een laagdrempelige sport. Zoveel heb je er niet voor nodig. Maar wil je er het meeste uithalen zijn een paar basis benodigdheden belangrijk.

Natuurlijk heb je de poles nodig. Dit zijn speciale stokken, die je koopt op de juiste lengte voor jouw lichaam. Ze zijn te koop in twee verschillende materialen, afhankelijk van het doel is dat je hebt. Carbon is licht in gewicht en schokabsorberend, daarentegen absorbeert aluminium ook schokken maar is het zwaarder en dus oefen je daarmee meer de armspieren. Verder hebben ze speciale handvatten met een speciale lus. En met verschillende punten voor verschillende soorten ondergrond.

Dan zijn goede wandelschoenen belangrijk. Kies daarbij vooral niet voor hoge bergschoenen, maar lage en lichtgewicht schoenen. Ook de sokken zijn belangrijk, zorg dat ze van een materiaal zijn die geen vocht absorbeert.

Verder heb je nog lekker zittende kleding nodig, die je aanpast op de temperatuur en het weer tijdens de training.

Een goede cursus is belangrijk

Nordic Walking is op zichzelf niet moeilijk, maar vergt wel wat oefening. Om blessures en overbelasting te voorkomen, is een goede instructie over de techniek belangrijk. Met de juiste techniek is Nordic Walking veel effectiever en leuker en hou je het dus langer vol. Over het hele land vind je wel lessen met een instructeur. Zo een zes tot acht lessen zijn vaak voldoende om daarna individueel aan de slag te gaan. Al kun je er ook voor kiezen om bij een groep te blijven. Ook zijn er speciale lessen voor hartpatiënten en mensen met bijvoorbeeld diabetes, artrose en reuma of COPD.

Waar je op moet letten als beginner

Zoals met veel sporten, begin niet te enthousiast. Ga langzaam van start. Als je normaal een uur wandelt zonder stokken, maak je Nordic Walking training de eerste keren niet langer, ook al lijkt het je makkelijk af te gaan. Je gebruikt immers 30% meer energie dan bij een gewone wandeling.

Vergeet de warming up en de cooling down niet. Hiermee kun je veel blessures voorkomen. Onthoudt dat lopen met stokken niet gelijk staat aan grotere stappen nemen. Blijf je eigen pas afstand aanhouden in het begin anders overstrek je bepaalde spieren.

Het kan wat onwennig zijn om met stokken te lopen. Vooral vanwege de bijzondere techniek die bij Nordic Walking hoort. Bij Nordic Walking is de pole namelijk het verlengstuk van je arm en niet een extra hulpmiddel waarop je steunt of kracht zet. De juiste stoklengte is essentieel. Dus let daarop bij de aankoop. Maar het meest belangrijke is natuurlijk genieten van de beweging, de natuur en het gezelschap.