Fitness

Fitness heeft in de afgelopen jaren serieus aan populariteit gewonnen en is allang niet meer hetzelfde als wat Olivia Newton John ons ooit voordeed. Fitness is niet meer alleen aerobics in strakke gympakjes, maar bestaat uit een groot aantal verschillende soorten trainingen, work-outs en combinaties. Wat fitness is en welke soorten er tegenwoordig zijn, leggen je in dit artikel verder uit.

Wat is fitness

Fitness is het Engelse woord voor fitheid. En dat zegt natuurlijk meteen een hoop. Fitness is een manier om een fitter lichaam te krijgen, te werken aan je uithoudingsvermogen en je kracht. Je kent waarschijnlijk welde interval training om je uithoudingsvermogen te vergroten en krachttraining om je spiermassa te laten groeien. Maar in welke mate je het een of het ander doet, ligt aan jouw doelstellingen. Fitness is een verzamelnaam en zoals je verderop leest, zijn er verschillende soorten fitness met alleen maar krachtoefeningen of een combinatie van beide categorieën.

Waarom meer bewegen met fitness

fitnessBewegen is goed voor het lichaam, we weten het allemaal. Maar hoe komt dat? Als je fitter bent, dan stimuleer je je ademhaling, hartslag en bloedsomloop. En een goede bloedsomloop is belangrijk voor het lichaam, naast dat het aders flexibel en schoon houdt en zo de bloeddruk verlaagt, verbetert het ook de stofwisseling, de afvoer van afvalstoffen en de aanvoer van voedingsstoffen en zuurstof. Het verlaagt de cholesterol en vermindert de kans op diabetes. Daarnaast heb je een betere vochtregulering, een betere spijsvertering en voel je je minder snel moe. Bewegen is ook goed voor de soepelheid en sterkte van je gewrichten en spieren. En Fitness richt zich precies op deze twee belangrijke aspecten van een gezond lichaam. Meer bewegen maakt je ook nog eens vrolijker. Met fitness zit je beter in je vel, letterlijk en figuurlijk.

Welke soorten fitness zijn er

Fitness is gericht op het vergroten van je uithoudingsvermogen en kracht. Hoe je dat wilt doen is per persoon verschillend en afhankelijk van jouw doel met de work-outs. Wil je meer spieren, afvallen of soepeler bewegen, dan vind je onder de noemer fitness een heleboel verschillende vormen. Hieronder bespreken we in het kort de meest voorkomende soorten fitness die er op dit moment aangeboden worden in sportscholen.

Cardio

Met cardio fitness train je je lichaam op het verhogen van de zuurstofopname, het verbeteren van de bloedsomloop en richt je je tijdens de training op een bepaald niveau van je hartslag. Cardio bestaat voornamelijk uit langere duurtrainingen die je op een lage intensiteit uitvoert. Cardio richt zich met name op vetverbranding en het vergroten van je uithoudingsvermogen. Lees meer over cardio in ons artikel Cardio fitness.

Krachttraining

fitness krachttrainingTijdens de krachttraining werk je met gewichten om de spiermassa te vergroten, je kracht te vergroten en uithoudingsvermogen te verbeteren. Het is de bedoeling dat je in een kort moment veel van spieren vraagt. Hierdoor beschadig je ze een beetje, maar zo groeit er tijdens de herstelperiode extra spiermassa aan. Hoe dat in zijn werk gat leggen we in ons artikel over spiermassa opbouwen uitgebreider uit. Tijdens de work-out verbruik je vooral koolhydraten, maar na het sporten verhoogt de vetverbranding. Spieren gebruiken de hele dag door energie, dus hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie er wordt verbruikt. Daarom is krachttraining naast bodybuilders ook aan te bevelen bij het afvallen.

Crossfit

Zie je jezelf al als een Lara Croft over de obstakels klimmen en door de touwen slingeren? Dan is crossfit misschien iets voor jou. Het is een combinatie van gymnastiek, atletiek en krachttraining. Door de combinatie van deze drie sporten richt crossfit zich op een veelzijdige ontwikkeling van je lichaam. Je maakt bewegingen uit het dagelijks leven, die je op verhoogd tempo uitvoert en waar maar korte rustmomenten tussen zitten. Je gebruikt daarvoor onder andere attributen zoals de kettlebell, touwen en gewichten in alle soorten en maten.

Calisthenics

CalisthenicsVoor een mooi en krachtig lichaam is calisthenics de perfecte vorm van fitness. Je krijgt er een mooie gevormd, atletisch lichaam van dat beter in balans is en sterke spieren heeft. Alle oefeningen doe je alleen maar met het gebruik van je lichaamsgewicht. Je hebt geen gewichten, apparaten of speciale attributen nodig. Je kan het dus overal doen, ook thuis. Het bevordert je lichaamscoördinatie, je wordt flexibeler en krijgt een betere lichaamskennis.

Circuittraining

Met deze training vergroot je met name je uithoudingsvermogen. Een trainingssessie bestaat uit verschillende oefeningen, die je zo snel mogelijk moet afronden. Tijdens deze full body work-out spreek je alle spiergroepen in je lichaam aan. Deze soort van fitness is gericht op het snel uitvoeren van het hele circuit, zonder het nemen van rustmomenten. Je traint in korte tijd dus je hele lichaam. Handig voor als je alleen volle dag hebt, maar toch even in de sportschool voluit wilt gaan.

HIIT

HIIT, kort voor High Intensity Interval Training, is een versie van de bekende interval training maar dan veel explosiever. Hele korte krachtinspanningen worden gevolgd door een kort rust moment, waarna je dezelfde oefening daarna nog meerdere keren herhaalt. Door deze korte impuls schiet je hartslag omhoog, waardoor je met HIIT meer vet verbrand dan met cardio. Door de hoge snelheid van de oefeningen is er wel meer kans op blessures.

Progressive Overload

Alle soorten van fitness gaan uit van Progressive Overload. Dat betekent dat je elke keer net iets meer van je lichaam vraagt dan dat het kan hebben. Hierdoor daag je je spieren en jezelf uit. Na een paar weken dezelfde oefeningen te hebben gedaan of met hetzelfde gewicht te hebben getraind, gaat het je dus steeds beter af. Om toch nog steeds een ontwikkeling, zoals spiergroei of gewichtsverlies, te blijven zien, moet je elke keer na een paar weken je oefeningen aanpassen, de intensiteit verhogen of zwaardere gewichten gebruiken.

Tot slot nog wat tips

Fitness kun je doen als full body work-out of alleen met geïsoleerde oefeningen voor bepaalde spiergroepen. Wil je elke dag trainen, zorg dan dat je elke dag een andere spiergroep oefent. Doe je aan cardio, dan kun je elke oefening gerust elke dag doen. Vraag een professional of die je de oefeningen goed uitlegt, zodat je de juiste houding aanhoudt en de training goed uitvoert. Dit voorkomt onnodige blessures. Hou jezelf gemotiveerd. Dit lukt het beste als je een soort fitness kiest die je echt leuk vind. Begin langzaam, zeker als je nooit veel hebt bewogen, stel jezelf reële doelen, zorg dat je het aan kan en neem voldoende rust. Op deze manier houd je het zeker lang vol.

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *