Dr atkins dieet voordelen en nadelen

Een van de bekendste en meest gevolgde dieet is het dr atkins dieet. Dit decennia oude dieet blijkt het nog steeds goed te doen en dat heeft zijn redenen. Maar zijn er ook nadelen aan dit dieet en hoe werkt het eigenlijk? We bespreken het allemaal, zodat jij zeker weet of het dr atkins dieet wat voor jou is of niet.

Wie is dr. Atkins

Deze hartspecialist uit New York bedacht zo een 40 jaar geleden een revolutionair dieet. In die tijd was diëten vooral vetarm eten, maar dr. Atkins zag aan het dieet van zijn cliënten dat het niet om teveel vet eten ging, maar om een teveel aan koolhydraten in hun dieet. Hij bedacht een koolhydraatarm dieet, wat in die tijd door de wetenschappers niet met open armen werd ontvangen. Maar al snel bleek dat je er sneller van afviel dan door het verminderen van vet en dat het nog een aantal andere voordelen voor je gezondheid had.

Wat is ketose

Het dr atkins dieet is een koolhydraatarm dieet. Wat gebeurt er in je lichaam als je van de ene op de andere dag de koolhydraten laat staan en ze vervangt door meer eiwitten en goede vetten? Dan raakt je lichaam in de stat van ketose. Als je lichaam vetten verbrand zet het deze om in ketonen. Ketose is wanneer je lichaam van koolhydraat verbranding over gaat op vet verbranding. In ons moderne westerse dieet zitten veel koolhydraten en suikers, waardoor ons lichaam een beetje lui wordt. Die zijn makkelijk te verbranden en een overschot slaat het op als vet. Heeft het lichaam geen koolhydraten meer als brandstof, is de eerst volgende optie vet. Wil je meer weten over koolhydraten lees dan hier verder

Hoe werkt het dr atkins dieet

dr atkins dieetHet dieet dat dr. Atkins bedacht heeft 4 verschillende fases. Elke fase heeft zijn eigen duur en zijn eigen regels die je strikt moet volgen. In elke fase zijn de voedingsstoffen anders en in andere hoeveelheden aanwezig. Daardoor val je eerst snel af en hoe dichter je bij je streefgewicht gaat dat langzamer en meer gecontroleerd.

Fase 1

Dit is de inductie fase, is de meest strenge fase van het dieet en duurt van twee weken tot een aantal maanden, afhankelijk van je resultaten. Je lichaam wordt meteen een koolhydraten tekort gegeven, doordat je per dag daar maar 20 gram van mag eten. In deze periode eet je vooral groenten, vlees, vis, eieren en zuivelproducten. Dit brengt je lichaam snel in de ketose stand.

Fase 2

In deze fase zorg je voor meer balans. Je mag per week 5 gram koolhydraten meer eten, waardoor je minder snel afvalt, maar wel meer verschillende voedingsmiddelen mag eten. Dit gaat stap-voor-stap, elke wek voeg je nieuwe producten toe aan je menu. Dit deel van het dieet is dan ook minder streng dan de eerste fase.

Fase 3

Deze fase wordt ook wel overgangsfase genoemd. Je mag weer een aantal gram koolhydraten extra per week meer eten en beetje bij beetje producten toevoegen aan je dieet. Deze fase gaat in als je 5 kilo van je streefgewicht bent verwijderd. In deze fase laat je je lichaam wennen aan je nieuwe voedingspatroon, die je op je streefgewicht zal houden.

Fase 4

De permanente fase, of ook wel onderhoudsfase genoemd. Dit is het eetpatroon dat je moet blijven aanhouden om op je streefgewicht te blijven. Je mag wel eens zondigen en als je weer aankomt moet er weer koolhydraten verminderd worden. In deze fase leer je dus je nieuwe eetpatroon vast te houden en zo nodig aan te passen.

Is het dr atkins dieet iets voor jou

dr atkins dietOndanks dat het dr atkins dieet revolutionair was in zijn tijd, is het nu niet meer zo uniek. Er zijn meer eiwitrijke en koolhydraatarme dieten op de markt, Sommigen met als basis de theorie van dr. Atkins en anderen die daar vanaf zijn geweken, maar je mag best zeggen dat dr. Atkins deze stroming in gang heeft gezet. Zoals bij elk dieet zijn er ook voor dit dieet een aantal voor en nadelen op te noemen. Of dit dieet iets voor jou is, hangt af van je persoonlijke situatie en of je de voordelen zwaarder kan laten wegen dan de nadelen. In dit artikel bespreken we al een aantal plus en minpunten van een koolhydraat arm dieet, maar laten we ze hier allemaal eens bekijken ten opzichte van het dr atkins dieet.

De voordelen

  • Door de hoge hoeveelheid eiwitten en vetten in het dieet heb je niet of nauwelijks een hongergevoel. Dat voorkomt snacken en zorgt er zelfs voor dat je als vanzelf ook minder gaat eten en daardoor al afvalt. Je mag ook van alle goedgekeurde voedingsmiddelen bijna onbeperkt eten. Je telt namelijk niet de calorieën, maar de grammen koolhydraten.
  • Tijdens dit dieet is er geen sprake van spierafbraak. Door het hoge eiwitgehalte in je menu, verlies je geen spiermassa en blijf je je krachtig en sterk voelen. Zo heb je genoeg energie om naast het dieet ook te gaan sporten.
  • Het dr atkins dieet heeft een bewezen effect op insuline resistentie. Veel mensen in onze samenleving zijn door de hoge koolhydraat inname namelijk insuline resistent geworden, wat diabetes II in de hand werkt, Doordat je minder suikers en koolhydraten eet, maakt je lichaam ook minder glucose aan en heb je minder insuline nodig om dat te verwerken. Wil je weten of je koolhydraatverslaafd bent, check dat dan hier.
  • Het versnelt de vetverbranding door je lichaam in ketose te brengen. Hierdoor val je in de eerste weken al snel veel af. Deze ketose heeft naast afvallen ook nog een positief effect op onder andere epilepsie, acne, de ziekte van parkinson en bepaalde kankers,

De nadelen

  • Het snel verminderen van koolhydraten, bij het dr atkins dieet gaat dat van de ene op de andere dag, kan een aantal vervelende lichamelijke klachten tot gevolg hebben, die ook nog eens lang kunnen aanhouden. Denk daarbij aan spierpijn na het sporten, hoofdpijn, depressief gevoel, moeheid en misselijkheid.
  • Je krijgt tekorten van belangrijke voedingsstoffen. Koolhydraten zijn een van de drie belangrijkste macronutriënten voor je lichaam. Die volledig wegschrappen uit je menu zorgt voor tekorten en slechter functioneren, bijvoorbeeld van je hersenen. Doordat je niet of bijna geen fruit mag eten krijg je onvoldoende vitamines, mineralen en vezels binnen. Ondanks dat je dat met supplementen kan oplossen, zijn die minder effectief dan echte voedingsstoffen.
  • Het dieet is streng en moet strikt opgevolgd worden voor het juiste effect. Daarnaast veranderen de routines per fase, waardoor je je steeds weer moet inlezen en aanpassen. Het tellen van koolhydraten is niet makkelijk omdat die overal wel inzitten. Het vergt een flinke verandering in denk- en eetpatronen.
  • Het strenge eetpatroon is vaak een patroon dat je voor altijd moet blijven volhouden, wil je op je streefgewicht blijven. Veel mensen houden dat niet vol en stoppen er op een gegeven moment mee. Hierdoor heb je met dit dieet, ondanks de goede bedoelingen van dr. Atkins, een grotere kans op een jo-jo effect.
  • Dit dieet is niet geschikt voor vegetariërs of veganisten. De koolhydraten worden vervangen met vis, vlees en zuivelproducten. En plantaardige producten waar ook eiwitten en goede vetten inzitten staan vaak op de lijst van voedingsmiddelen die je niet mag eten. Je zou de vleesproducten kunnen vervangen door vleesvervangers zoals soja, maar dan nog blijft het dieet moeilijk aan te passen aan een vegetarische of veganistische levensstijl.

Aan de slag met dr. Atkins

De voordelen van een dr atkins dieet klinken je goed in de oren, de nadelen zijn voor jou te overkomen en je wilt aan de slag? Dan is er online en in boeken veel informatie te vinden over dit dieet. Maar maak het jezelf extra makkelijk en gebruik bijvoorbeeld de maaltijdshakes, snackrepen en zelfs pasta’s die gemaakt zijn op basis van dr. Atkins’ principes.

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *