Dash dieet

Leestijd: 5 minuten

Je hebt gehoord van het Dash dieet en wilt weten of het wat voor je is. Of de arts adviseerde je dit dieet en nu wil je alle ins en outs lezen, zodat je weet waar je aan toe bent. In dit artikel bespreken we waar het Dash dieet vandaan komt, waar het uit bestaat en bekijken we alle voor- en nadelen.

Wat is het Dash dieet

Het Dash dieet komt oorspronkelijk uit de USA waar het meerdere malen is uitgeroepen tot het beste dieet. Veel artsen adviseren mensen met een hoge bloeddruk dit dieet te volgen en komt met zijn opzet dichtbij het advies van het voedingscentrum en de gezondheidsraad. Het dieet gaat uit van voedingsstoffen die het lichaam beschermen tegen een te hoge bloeddruk. Het is dan ook geen officieel dieet om mee af te vallen. Je gaat immers niet uit van een calorie tekort, maar je krijgt een gezondere levensstijl, wat natuurlijk als gevolg kan hebben dat je afvalt.

De basis van het Dash dieet

afvallen met het dash dieetDe Amerikaanse artsen die dit dieet hebben ontwikkeld keken naar wat vegetariërs eten. Uit onderzoek bleek namelijk dat deze mensen vaker een lagere bloeddruk hebben dan de gemiddelde westerling. Wat bleek, vegetariërs eten meer plantaardig voedsel, waarin meer vezels en plantaardige oliën zitten. Het dieet van een vegetariër komt dicht bij het dieet van onze voorouders, de jagers en vezamelaars, die geen welvaartsziektes hadden. Daarom bevat het Dash dieet voornamelijk fruit en groente. Daarnaast mag je magere zuivelproducten en volkoren producten gebruiken. Omdat niet iedereen vegetariër is, heb je ook de optie voor mager vlees, vis en noten in het dieet. Rood vlees, zout, suikers en snelle koolhydraten werden uit het menu geschrapt. Het gevolg is een dieet dat je beschermt tegen een hoge bloeddruk doordat het bestaat uit natriumarme voedingsstoffen en voedsel dat rijk is aan kalium, calcium en magnesium.

Waarom volg je het Dash dieet

Dash is de afkorting voor Dietary Approaches Stop Hypertension. Het is vooral een dieet om je bloeddruk mee te verlagen door gezonder en natuurlijker te gaan eten. Het is dus niet speciaal ontwikkeld om mee af te vallen. Steeds meer mensen krijgen last van een verhoogde bloeddruk, met alle risico’s van dien. Een verhoogde bloeddruk is namelijk vaak de oorzaak van verschillende aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, nierfalen en zelfs beroertes.

Ondanks dat er genoeg medicijnen op de markt zijn, komen die vaak met een flink aantal bijwerkingen. Ben je opzoek naar een natuurlijke manier van het verlagen van je bloeddruk dan is het Dash dieet een optie. In meerdere tests is gebleken dat het Dash dieet daadwerkelijk de bloeddruk verlaagt, ook als je maar een lichte verhoging hebt. Het effect blijkt zelfs vergelijkbaar met het gebruik van bloeddrukverlagende medicijnen. Wil je vooral afvallen, lees dan onze tips starten met gezond eten om af te vallen door gezond te eten.

Waar bestaat het Dash dieet uit

dash dieetDe basis van het dieet is onbewerkt en natuurlijk voedsel, zonder te veel bewerking, zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt. Denk daarbij aan groenten, fruit en peulvruchten. Maar ook vlees, noten en zaden. Een zo min mogelijk bewerkt dieet past het beste bij onze spijsvertering. Je eet meer vezels die je darmen schoonmaken en die je spijsvertering en stoelgang verbeteren. Vezels verteren traag, waardoor het insulineniveau in je bloed verlaagt. Het Dash dieet zorgt dat je minder bewerkt voedsel eet. Bewerkt voedsel bevat toevoegingen zoals smaak- en geurstoffen, suikers en zout. Zout is een smaakmaker die in veel bewerkte producten voorkomt om de smaak daarvan te verbeteren. Het Dash dieet gaat uit van een maximale zoutinname van 2,3 gram per dag. Bewerkte voeding bevat meestal ook veel suiker en snelle koolhydraten.

De voordelen van het Dash dieet

Nu je weet waar het dieet uit bestaat, kijken we naar welke voordelen dit dieet je kan brengen.

Het verlaagt je bloeddruk

Een bloeddruk boven de 140/90 wordt medisch gezien een hoge bloeddruk genoemd. Door minder zout en suiker te eten verlaag je de bloeddruk. Door daarnaast vezelrijk en natuurlijk te eten help je dit effect een extra handje.

Je eet de juiste voedingsstoffen

Het dieet zorgt voor een gezonde levensstijl. Het is dan ook geen crash dieet of een dieet om te diëten. Je gaat gezonder eten en daar kun je dus ook door afvallen. Ook krijg je de normale hoeveelheid calorieën binnen en hebt dan ook geen honger gevoel.

Je hebt kans op gewichtsverlies

Door een verandering van dieet is het mogelijk dat je met het Dash dieet vrij snel al wat kilo’s afvalt. Je gaat gezonder eten, eet minder bewerkt voedsel en krijgt de juiste voedingsstoffen binnen.

Een betere bloedsuikerspiegel

Doordat je minder zout en suiker eet, het voedsel onbewerkt en vol vezels is, word je lichaam weer gevoelig voor insuline. Veel mensen hebben last van insulineresistentie, wat resulteert in diabetes II. Het Dash dieet, doordat het gebaseerd is op natuurlijk voedsel en minder snelle suikers bevat, heeft dan ook een positief gevolg op het insulineniveau in je bloed.

Verlaagt de kans op hart- en vaatziekten

Een lagere bloeddruk is gezond. Het Dash dieet verlaagt dus ook de kans op hart- en vaatziekten. Maar het heeft ook een positief effect op de cholesterol doordat je meer groente en fruit eet. Het dieet helpt je een gezondere levensstijl aan te meten, waardoor je de kans op welvaartsziektes vermindert.

De nadelen van het Dash dieet

dash dieet receptenOndanks dat het dieet veel pluspunten heeft, zijn er ook een paar op en aanmerkingen op het dieet.

Het is een vetarm dieet

In de afgelopen jaren is er een flinke discussie op gang gekomen over de vetten in ons eten en of die wel of niet goed voor je zijn. Wat blijkt, de juiste vetten verminderen zelfs je buikvet en zorgen voor een hogere insuline gevoeligheid. Met het Dash dieet eet je minder vet en dus ook minder calorieën, waardoor je afvalt. Maar de juiste vetten heeft je lichaam ook nodig voor verschillende lichaamsfuncties. Daarnaast hebben veel magere producten suiker als extra toevoeging, dat wat je juist wilt laten staan.

Het dieet bevat veel koolhydraten

Gelukkig gebruik je met het dieet wel de juiste variant maar ondanks dat hebben koolhydraten een negatief effect op je bloedsuikerspiegel. Koolhydraten zijn er de oorzaak van dat veel mensen insulineresistentie zijn en daarom is het juist beter om minder koolhydraten te eten. Koolhydraten geven je ook minder het gevoel van verzadiging dan vet en eiwit. Ondanks dat je van minder vet eten afvalt, zul je door het eten van de juiste vetten en eiwitten minder een hongergevoel hebben. Lees in ons artikel Wat zijn koolhydraten meer over goede en slechte koolhydraten.

Het Dash dieet kopen

Wil je aan de slag met het Dash dieet? Bekijk dan onze review over het DASH dieet ebook van Katja Callens.

Deel dit artikel op social media

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!