Cambridge dieet

Leestijd: 5 minuten

Een van de meest bekende, maar ook vergruisde diëten is het Cambridge dieet. Het 50 jaar oude dieet duikt nog steeds vaak op en heeft nog steeds volgers. Wat is er zo controversieel aan het Cambridge dieet en werkt het eigenlijk wel? In dit artikel verdiepen we ons in deze en andere vragen.

Wat is het Cambridge dieet

Dr. Alan Howard, een voedselwetenschapper uit Engeland ontwikkelde dit dieet in 1970. Hij was toen werkzaam aan de universiteit van Cambridge in Engeland, vandaar de naam. Het bestaat uit het eten en drinken van speciaal samengestelde shakes en andere maaltijdvervangers. Het valt onder de koolhydraatarme en eiwitrijke diëten, maar is bovenal een crash dieet. De eerste weken eet je namelijk maar 500 calorieën per dag, die je binnen krijgt via 3 maaltijden en 2 tussendoortjes. Het gemak van de poedertjes en een uitgebreide reclame campagne maakte het Cambridge dieet al vrij snel populair. Vanwege veel kritiek en onderzoek is het dieet in 2017 vernieuwd.

De oude versies

De allereerste versie van het Cambridge dieet bestond uit het eten van maar 330 calorieën per dag. Dit werd al snel verhoogd, omdat dit gevaarlijk bleek voor de gezondheid. De versies die daarop volgden bespreken we even kort hieronder, omdat ze de basis zijn van de vernieuwde versie.

  • Cambridge 500, waarbij je alle 500 calorieën per dag binnen kreeg via shakes en maaltijdvervangers.
  • Cambridge 800, omdat 500 calorieën voor veel mensen niet haalbaar was, ontstond er de 800 calorieën versie, waarbij je naast de maaltijdvervangers je dieet mocht aanvullen met gezond voedsel.
  • Cambridge 800+ is de minst extreme versie. Je mocht naast de shakes een gewone maaltijd gebruiken.

De nieuwe versie

cambridge dieetDe kritiek op en de bevindingen van het oude Cambridge dieet, zorgden ervoor dat men het dieet heeft vernieuwd. Het dieet wat je nu volgt als je voor het Cambridge dieet kiest heet Cambridge Weight Plan. En dit plan bestaat uit 7 stappen, die er als volgt uitzien.

  • Stap 1, Total reset. In deze fase eet je alleen de maaltijdvervangers, in totaal 500 calorieën per dag.
  • Stap 2, Back to basic. Naast de maaltijdvervangers mag je nu ook halve porties groente en eiwit aan je dieet toevoegen, waardoor je aan de 800 calorieën per dag komt.
  • Stap 3, Basic +. Dit is dat wat je mag eten in Back to basic aangevuld met zuivelproducten.
  • Stap 4, In between. Het Basic+ dieet waarbij je nu ook fruit en graanproducten mag eten.
  • Stap 5, Hi five. De In between fase met een verhoging van de porties zuivel en graan.
  • Stap 6, In the mix. Dit is hetzelfde als Hi five maar nu mag je ook pasta, aardappels en rijst aan je menu toevoegen. Ook verlagen het aantal maaltijdvervangers naar maar 1 per dag.
  • Stap 7, My life. Dit is waarschijnlijk de fase waarin je lang of zelfs je hele leven in moet blijven wil je op gewicht blijven. Het is het zelfde In the mix maar aangepast aan een eigen eetpatroon.

Bij de consulent

Dit dieet krijg je alleen via een consulent. je maakt een intakegesprek, waarna je samen een plan maakt, gebaseerd op je doelen en je lichamelijke gesteldheid. Je beslist zelf waar je in stapt, welke stappen je volgt en hoe lang je een stap blijft volgen. Het hele traject blijf je onder begeleiding van de consulent. Via deze consulent koop je ook de maaltijdvervangers. Deze bestaan onder andere uit shakes, repen, smoothies soepen en warme maaltijden.

Crash dieet

Het Cambridge Weight Plan is crash dieet en dat maakt dat het niet voor iedereen geschikt is. Bij een crash dieet zorg je dat je afvalt door een extreem tekort aan calorieën in je voedselinname. Nou zijn diëten waarbij je maar 1000 calorieën mag eten al een crash dieet te noemen. Een gezond dieet bevat 2000 calorieën, dus het Cambridge Weight Plan is een zeer extreem crash dieet te noemen.

Een crash dieet is geen effectief dieet. Je brengt je lichaam in een noodtoestand, waardoor er een aantal processen in je stofwisseling verstoord raken. Je metabolisme vertraagt, waardoor je na het dieet grote kans hebt, bij hetzelfde voedingsschema toch weer kilo’s aan te komen. Dit is het bekende jojo=effect. Je hongert je lichaam immers uit en zodra je iets eet wat het goed kan gebruiken, slaat je lichaam dat direct op in de reserves. Ondanks dat je in de eerste weken dan ook veel gewicht verliest, is dat vooral veel vocht, terwijl je eigenlijk het overtollige vet wilt verbranden.

Cambridge dieet en sporten

cambridge dietTijdens de eerste 3 stappen wordt sporten afgeraden en is wandelen de enige beweging die je mag doen. Vanaf stap 6 mag je pas weer je oude sportritme opnemen. Dat is ook niet zo raar. Met een tekort aan calorieën om te verbranden, heeft je lichaam geen energie om te herstellen na een flinke work-out. Omdat tijdens dit dieet ook de kans op spierverlies groot is, is het dus geen aanrader voor sporters.

Hoge kosten

Het Cambridge Weight Plan is een duur dieet. Dat komt door de speciale producten die je moet kopen. De maaltijdvervangers zijn alleen te koop via je consulent en kosten minimaal 2 tot 3 euro per product. Dat betekent dat je per maand rond de 300 euro kwijt bent aan je eten. Deze maaltijdvervangers eet je ook nog steeds in de laatste stap, die je misschien wel heel lang of zelfs levenslang moet blijven volgen. Het voordeel is wel dat je de maaltijd vervangers snel op tafel hebt en je tijdens het dieet je niet druk hoeft te maken over een menu of het tellen van calorieën.

Tekorten

Door de lage hoeveelheid calorieën, die je ook nog eens binnen krijgt via poedertjes en pakjes, krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Op zich zijn de shakes en smoothies redelijk goed uitgebalanceerd, maar er zijn voedingsstoffen die je op die manier niet binnen krijgt. Via de maaltijdvervangers krijg je nauwelijks vezels binnen en die zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering en bloedsuikerspiegel. Daarnaast is het Cambridge Weight Plan een koolhydraatarm dieet, die dit tekort vervangt door vooral eiwitten. Vetten en koolhydraten zijn naast eiwitten ook belangrijke bouwstoffen van het lichaam, die je niet zomaar uit je dieet kan schappen. Door een langdurig tekort aan vezels, vitaminen en mineralen ontwikkel je ernstige tekorten, waardoor je sneller ziek wordt en je spijsvertering slecht werkt. Voldoende vers voedsel is belangrijk voor je lichaam en niet te vervangen door poedertjes en pakjes.

Ervaringen

De meningen over het Cambridge dieet zijn sterk verdeeld. Je bent voor of tegen. Veel mensen blijken dit dieet moeilijk te kunnen volgen. Ze hebben de hele dag honger doordat ze zo weinig mogen eten en de reset fase zorgt voor veel ongemakken, zoals hoofdpijn, futloosheid, vermoeidheid, misselijkheid en duizeligheid. Door te weinig vezels krijgen veel mensen last van obstipatie en een slechte adem. Ook op het streefgewicht blijven, lukt velen niet en vervallen na het dieet alweer snel in oude gewoontes of komen heel snel weer op hun oude gewicht. Vaak is overgewicht een gevolg van verkeerde gewoontes. Domweg een dieet volgen garandeert dan ook geen verandering van levensstijl, waardoor het risico dat je terugvalt in je oude eetroutines groot is.

Wel of niet het Cambridge dieet

Ondanks dat je met het Cambridge dieet flink wat kilo’s kan afvallen, is moeilijk te zeggen of jij er wat aan hebt. Het is een zwaar dieet, met veel lichamelijke klachten, waarbij je voor lange tijd weinig calorieën mag eten. Hierdoor val je weliswaar snel af, maar is een blijvend resultaat de vraag. Afvallen is ook mogelijk met voedsel uit de supermarkt en een verandering in levensstijl. Het is trager, maar veel goedkoper, gezonder voor je lichaam en beter voor je humeur. Met een meer natuurlijke manier van afvallen heb je daarnaast ook nog eens gegarandeerd een blijvend resultaat.

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!