Home » Gezonde voeding » Dieet en afvallen tips » 7 Tips die helpen bij het afvallen en de meest gemaakte fouten

7 Tips die helpen bij het afvallen en de meest gemaakte fouten

Leestijd: 7 minuten

In dit artikel 7 tips om overtollige kilo’s er af krijgen door je voedingspatroon wat te wijzigen en de meest gemaakte fouten als je wilt afvallen.

Veel mensen hebben bij terugkomst van vakantie of na de feestdagen het gevoel net iets te veel gegeten te hebben de laatste dagen en dus waarschijnlijk last van overtollige kilo’s. Je kleding zit strakker en je voelt je misschien iets minder fit. Als dit herkenbaar is voor je tref je hieronder een paar zeer eenvoudige en voor de hand liggende tips. Toch is het goed nog even stil te staan bij wat je eigenlijk al weet…..even iets bewuster naar je eten en drinken kijken de komende weken en je bent als het goed is snel terug op niveau. Probeer deze afvallen tips zo goed mogelijk toe te passen.

1. Water drinken helpt bij afvallen

Het water regelt in ons lichaam de temperatuur en voorkomt onnodige metabole producten en voert voedingsstoffen en zuurstof naar de cellen. Het niet drinken van water is een van de meest voorkomende fouten die mensen maken in een dieet voor gewichtsverlies. Water is nodig voor de verbranding van calorieën. Als je je laat uitdrogen komen er storingen in je stofwisseling en dat betekent langzamer gewichtsverlies. Onderzoek toont aan dat volwassenen die acht of meer glazen water drinken per dag meer calorieën verbranden dan mensen die minder drinken. Dus probeer een glas water toe te voegen aan elke maaltijd of snack. Lees ook ons artikel over meer water drinken.

2. Sla geen maaltijden over

afvallen tipsIedereen wil natuurlijk wel snel afvallen. Mensen die heel snel heel veel willen afvallen eten vaak minder, slaan complete maaltijden over, hebben geen energie en vaak erg prikkelbaar.
Uiteraard is het niet goed om zomaar maaltijden over te slaan, dit is zelfs het slechtste wat je kan doen! De belangrijkste maaltijd van de dag is je ontbijt, dit zorgt er namelijk voor dat je stofwisseling wordt geactiveerd en geeft je dus veel energie.

3. Verminder de calorieën je verbruikt

Een gram vet bevat tweemaal de calorieën van een gram eiwit of koolhydraten. Beperk voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vet, kies producten met minder vet en calorieën, beperk de starters en verwijder het vet van vlees. Je dient in je dieet recepten producten met minder calorieën, zoals fruit en groenten, te gebruiken. Goede keuzes zijn ook voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels. Probeer om te schakelen van wit naar bruin brood en volkoren granen te kiezen voor het ontbijt.

4. Je moet regelmatig bewegen

Het uitoefenen van intensief sporten gedurende twee uur één keer per vijftien dagen heeft geen waarde voor gewichtsverlies. Omgekeerd kan iemand die elke dag oefeningen doet, al is het maar 30 minuten, zeer gebaat bij de verschillende voordelen van lichaamsbeweging voor de gezondheid, terwijl tegelijkertijd de basis gelegd wordt voor het behalen van een gewenst gewicht en het mogelijk maken van snel gewichtsverlies.

Regelmatig sporten is dus een goede aanvulling op het dieet. Als je actiever wordt, kun je meer eten van het voedsel dat je wil en toch afvallen. De truc is het vinden van een oefening die je graag doet. Als je niet van de loopband houdt, probeer dan zwemmen, ballet, fietsen of tennissen, dit verbrand meer calorieën dan lopen. Besteed tijd aan verschillende activiteiten om te kiezen wat je wilt.

Lees de artikelen in onze categorie Fitness en bewegen voor tips om meer te bewegen.

5. Houdt bij wat je eet

Overtollige vakantie kilo'sDe overtollige kilo’s zou je er best af kunnen krijgen zonder streng dieet, als dit niet werkt kan er altijd nog gekozen worden voor een van de dieetvormen op deze site. De eerste stap is het “besef” dat je de komende tijd er echt even voor gaat om aan je lichaam te werken. Bekijk eens goed wat je op een gemiddelde dag eet en drinkt. Het werkt vaak al heel goed door je huidige eetpatroon en inname aan te passen of zelfs te verminderen.

Een voorbeeld is als er regelmatig frisdrank gedronken wordt. Iedereen weet inmiddels wel dat deze dranken een hoog suikergehalte bevatten en niet bijdragen aan het verminderen van de paar extra kilo’s. Schrijf gewoonweg eens simpel op wat je op een dag eet, begin bij het ontbijt en vergeet de tussendoortjes en drankjes niet. Als dit hebt opgeschreven kijk eens goed waar je minder zou kunnen of wat je eenvoudig kan aanpassen.

6. Pas je voedingspatroon aan

Door je voedingspatroon eenvoudig wat te wijzigen en kun je ook overtollige kilo’s er af krijgen. Je zult zien als je dit een aantal weken vol houdt er vanzelf gewichtsafname ontstaat. Hoeveel is uiteraard voor iedereen anders. Eet je bijvoorbeeld elke morgen brood met kaas, verander dit eens door brood met een light product als Philadelphia met een beetje peper en zout.

Kies eens voor zwaar brood, bijvoorbeeld Allison waardoor je best eens kan proberen om een boterham minder te nemen. Zwaar brood vult beter en je hebt minder snel weer trek. Krijg je toch om 10.00 uur weer trek pak een appel of iets van fruit. Zo haal je zonder probleem de lunch zonder ongezond te eten tussendoor. Vergeet niet om vanaf het begin dat je aan je lichaam werkt de hele dag met een flesje water rond te lopen. Veel drinken helpt echt om af te vallen en trek te voorkomen.

Voor de lunch geldt eigenlijk hetzelfde, eet je normaal 4 boterhammen, probeer nu eens hoe het gaat met drie, maar dan wel weer zwaarder brood. Je zult zien dat als je lichtbruin brood of zelfs wit brood laat staan, je met een zwaarder brood het langer vol houdt en is bovendien nog gezonder ook! Luister gewoon goed naar je lichaam of het lukt, en vergeet niet om water te blijven drinken. Drink je normaal melk, drink in deze periode dan eens wat vaker gewoon een glas water of thee.

7. Tips voor de middag en avond

Een moeilijk moment voor veel mensen is de 16.00 uur dip, je krijgt dan vaak een enorm trek gevoel en bent het fruit wel zat. Je zou een kom magere kwark of yoghurt kunnen eten, maar wat ook vaak helpt is een kop soep. Natuurlijk is een kop soep ook niet echt mager, maar als je in het verleden chips pakte of een blokje kaas ben je nu wel minder calorieën aan het innemen. Je moet niet te streng zijn tegen jezelf om het leuk te houden maar wel het besef hebben dat als je iets pakt het minder vet of calorieën moet bevatten als dat je in het verleden nam.

Zo redt je het zeker wel tot de avond en dan…. heerlijk het avond eten. Ook hierbij de tip om gewoon weg te blijven nadenken. Sla eens een gehaktbal over en neem een tartaartje. Bak geen aardappels in de pan met veel boter maar meng de voorgekookte aardappelschijfjes eens met een eetlepel olijfolie, leg ze op bakpapier en bestrooi ze met peper en zout, 10 minuten per kant op 180 graden in de oven en je hebt een heerlijk minder vet aardappel component. Schep gewoon 1x goed op en daarna niet meer en eet eens wat langzamer. Je trekgevoel verdwijnt pas na ongeveer 30 minuten, dus als je snel eet blijf je trek houden en voordat je het weet schep je dubbel op…..zonde!

Afvallen tips samengevat

  • Breng eens in beeld wat je de hele dag eet en drinkt.
  • Drink voldoende water.
  • Sla geen maaltijden over.
  • Verminder de calorieën die je gebruikt.
  • Je moet regelmatig bewegen.
  • Kijk waar je kunt bijstellen, vervang bijvoorbeeld licht brood door zwaarder brood en neem eens een boterham minder.
  • Pas je beleg aan naar minder vet, en kijk eens naar wat je op een dag drinkt, veel water gedurende de dag gaat echt helpen!
  • En wie weet heb je ook de kans om iets extra te bewegen op een dag, loop in plaats van 1 rondje met de hond er eens twee.
  • Wees niet te streng voor jezelf, dat kan altijd nog, geniet maar denk de komende weken wat meer na over wat je allemaal naar binnen werkt.
  • Zie het niet als een dieet maar als een periode waarbij je bewuster met je eten en drinken omgaat.

Door deze afvallen tips toe te passen zal het afvallen makkelijker gaan.

Wat zijn de meest gemaakte fouten?

fouten met afvallen

Tot zover de tips voor het afvallen, nu ga ik verder met de meest gemaakte fouten als je wil afvallen. Dit is dus wat je niet moet doen.

  • Het overslaan van je ontbijt.
  • Niet genoeg eten en denken dat dat helpt om af te vallen.
  • Drie keer per dag een maaltijd nemen en dan tussendoor lekker snacken met koek en snoep of andere hapjes.
  • Niet de juiste boodschappen kopen.
  • Dat men denkt dat instant soep, die snel klaar is, light frisdranken, drinkyoghurt, mueslirepen en krentenkoekjes gezond zijn.
  • Dat er te veel koolhydraten in het menu zitten en niet genoeg eiwitten.
  • De voeding wordt niet goed geregeld of gepland waardoor je sneller kant-en-klaar maaltijden en ongezonde tussendoortjes neemt.
  • Het eten van meer dan 3 stukken fruit per dag, fruit is wel gezond maar er zitten veel suiker in.
  • Het dagelijks nuttigen van een paar glazen alcohol.
  • Even snel naar de snackbar, naar de afhaalchinees of een pizza bestellen omdat men te weinig tijd heeft om te koken.
  • Veel te veel verzadigd vet en zout in de maaltijden die je maakt.
  • Het eten van dikmakers die verborgen zijn in het voedsel zoals sauzen die kant en klaar zijn, kaas die volvet is, volle zuivelproducten in plaats van magere en koeken, pizza en witte rijst.
  • Het af en toe volgen van een streng dieet om snel af te vallen en gewicht kwijt te raken. Door het jojo-effect word je juist steeds dikker.
  • Je wilt wel een keer beginnen met gezonder eten maar nu komt het even niet goed uit.
  • Te veel nadruk leggen op wat de weegschaal aangeeft.
  • Het eten van te veel of juist te weinig calorieën en vezels.
  • Niet voldoende sporten of bewegen.
  • Denken dat vetvrije en dieet producten eten helpt, in deze producten zitten meestal (kunstmatige) suikers.
  • Niet goed bijhouden hoeveel je per dag eet en beweegt.
  • De etiketten van de producten niet goed lezen.

Afvallen is niet makkelijk

meest gemaakte fouten met afvallenHet blijkt dat het lang niet altijd makkelijk is om gezond en verantwoord te eten en goed voor jezelf te zorgen, ook niet terwijl je zelf eigenlijk wel bewust bent van wat de gevolgen van verkeerd eten kunnen zijn. Afvallen is een behoorlijke klus, die niet altijd lukt en waar je veel doorzettingsvermogen voor moet hebben. Als je bent afgevallen moet je ook nog je streefgewicht zien te behouden.

De tips om afvallen die je op deze site vindt kunnen je zeker helpen bij het afvallen.
We bespreken ook een aantal receptenboeken met menu’s die het makkelijker maken om of te vallen en slank(ker) te blijven.

Lees de reviews van de receptenboeken met afvallen tips en heerlijke recepten

afslank receptenbijbel

De Afslank Receptenbijbel

Snel overtollig vet verbranden zonder te jojoën of honger te lijden
Overheerlijke en makkelijk te maken recepten, zodat je kunt blijven genieten terwijl je afslankt
Afvallen op een leuke manier die makkelijk vol te houden is en blijvend resultaat geeft en waar het hele gezin van kan mee genieten

Bestel direct met gratis bonussen!

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie