Afvallen met de loopband – hoe doe je dat?

Leestijd: 5 minuten

Je wilt afvallen en zoekt naar de juiste manier. En nu wil je weten of je kunt afvallen met de loopband. Iedereen weet dat je met meer beweging kilo’s kwijt kan raken, maar wat is de meest effectieve manier? Want je wilt natuurlijk wel snel resultaat van al je harder werk. Lees verder en ontdek of en hoe je met een loopband jouw overtollige vet verbrandt.

Afvallen

Natuurlijk weet je dat je dat door meer beweging afvalt. Maar wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam? Heel simpel gesteld val je af doordat er een tekort aan energie in je lichaam ontstaat. Door dit tekort moet je lichaam zijn energie uit de vetreserves halen. Een energietekort creëer je door meer energie te verbranden dan dat je tot je neemt. En dat lukt je dus door of minder en anders te gaan eten, of door meer te bewegen dan je voorheen deed. Wil je snel veel kilo’s kwijt dan geeft een combinatie van die twee het beste resultaat. Maar kun je ook afvallen met een loopband?

Afvallen met de loopband

afvallen met een loopbandEen goede start door de juiste manier van trainen is essentieel voor je motivatie. Niet iedereen valt op dezelfde manier af. Daarom is het belangrijk dat je de soort work-out kiest die bij jou past. Ga voor een vorm van trainen waar je zeker van weet dat je het volhoudt. Als dat voor jou lopen of rennen is, dan kan je er zeker van zijn dat je zult afvallen met een loopband. De loopband heeft namelijk een aantal voordelen vergeleken met andere hometrainers als het om afvallen gaat.

  • Je verbrand per uur meer dan op een andere hometrainer en dat zonder veel meer inspanning. Met een duurtraining op wandeltempo verbrand je al snel 300 kcal.
  • Met de loopband train je een aantal grote spiergroepen die veel energie gebruiken. Dit zijn je rugspieren, billen, bovenbenen en je kuiten. Een bijkomend voordeel is dat als je spieren meer gebruikt, ze sterker worden en na de training nog steeds veel energie gebruiken.
  • Op de loopband belast je minder je gewrichten dan als je op het asfalt loopt. De meeste loopbanden hebben een demping, die de klappen de passen opvangt. Daarnaast is het loopvlak vlak, zodat je niet struikelt of je enkels zwikt over een stoeprand of een boomwortel. Dit verlaagt de mogelijkheid op blessures, waardoor de kans groter is dat je het blijft volhouden.
  • Als je het tempo even niet meer aankan, stap je zo van de loopband af en plof je direct op de bank. Ren je buiten en je dreigt een blessure op te lopen, moet je eerst nog naar huis zien te komen.
  • Je bepaalt vooraf hoe de sessies verlopen. Je geeft aan hoe groot de afstand is die je gaat wandelen of wat de duur van je work-out is. Door dit op de loopband te doen, ben je er zeker van dat het tempo gelijk blijft, je hoeft onderweg immers niet te stoppen voor een stoplicht. Ook de afstand kun je precies bepalen.
  • Door de programma’s die de meeste loopbanden hebben en alle variabelen die je zelf kan ingeven, verveel je je nooit. Zo wandel je de ene dag vlak en kies je de andere dag voor een bergwandeling, door het gebruik van de hellingshoek.

De beste training voor op de loopband

man training loopbandAls je wilt afvallen met een loopband dan is de juiste trainingsvorm belangrijk. Met de keuze van een training staat of valt het eindresultaat. Makkelijk zal het niet zijn, maar als je snel resultaat ziet dan is dat natuurlijk goed voor je motivatie. Kies een training waar jij je volledig voor wilt inzetten en die het beste helpt de door jou gewenste doelen te bereiken. Daarom moet je je vooraf eerst een paar dingen bedenken.

  • Wat wil je bereiken. Wil je snel veel kilo’s afvallen, is je conditie belangrijk of ga je liever langzaam aan?
  • Ga je hardlopen of ga je wandelen. Met een uurtje hardlopen, verbrand je ongeveer 450 kcal, met een uurtje wandelen ongeveer 300. Ter vergelijking, als je 5 kilometer per dag wandelt, raak je in een maand ongeveer 1 kilo aan vetreserves kwijt.
  • Zorg voor regelmaat. Bepaal of je de mogelijkheid hebt genoeg ruimte te maken in je agenda om de trainingen consistent te blijven volhouden.
  • Kies de trainingsvorm die bij je past. Hieronder bespreken we een paar trainingen die zorgen voor voldoende vetverbranding en die je makkelijk op een loopband kunt uitvoeren.

Duurtraining

Een duurtraining kost je meestal 60 tot 90 minuten. De bedoeling is dat je voor langere tijd met je hartslag in de vetverbrandingszone blijft. De juiste hartslag bepaal je door je huidige leeftijd van 220 af te trekken. Het getal dat overblijft, is ongeveer jouw verbrandingszone, de hartslag waarop jouw lichaam het meeste vet verbrandt. Deze meet je door een hartslagmeter. Omdat de vetverbranding traag op gang komt, meestal na een half uurtje, moet je de oefening langer volhouden.

HIIT of High Intensity Interval Training

Dit zijn relatief korte trainingen. Ga uit van 20 minuten en je hebt gedaan wat je moet doen. Ze zijn korter, maar wel veel intensiever dan een duurtraining. Dit komt doordat je periodes van hoge intensiteit afwisselt met een periode van rust. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de afwisseling tussen 30 seconden sprinten en 1 minuut wandelen. Hierdoor van je sneller af dan door een duurtraining, ook doordat je door HIIT een rustverbranding krijgt, na de activiteit gaat je lichaam nog even extra door met het verbranden van vet. De meeste loopbanden komen met voorgeprogrammeerde HIIT-trainingen, maar je kunt ook zelf een schema samenstellen of tijdens de training handmatig de snelheid veranderen.

Hellingshoek-training

In plaats van dat je de snelheid van de loopband steeds laat wisselen, zoals bij de HIIT-training, kun je ook de hellingshoek van de loopband steeds in grootte laten veranderen. Met deze training is rennen niet noodzakelijk, wat zeker voor beginners fijn is. De intensiteit zit hem immers in de kracht die je meer moet leveren bij een schuinere hoek. De extra training die je beenspieren hierbij krijgen zorgt ook weer voor extra vetverbranding.

Als je begint

afvallen loopbandVergeet niet de warming-up en cooling-down. Om blessures te voorkomen is het belangrijk de spieren langzaam op te warmen en te laten wennen aan de beweging die je gaat doen. Denk dan bijvoorbeeld aan een aantal minuten wandelen op een rustig tempo. Aan het einde van de training loop je ook op een rustig tempo een aantal minuten uit.
Begin langzaam. Bouw je trainingen per week een beetje op. Ga bij de HIIT-training niet te snel van start. Hou de intensiteit in het begin wat lager en de rust wat langer. En bij de duurtraining begin je bijvoorbeeld met 30 minuten en maak je die elke week een paar minuten langer.
Zorg voor de juiste houding. Probeer voor de spiegel hoe voor jou de juiste loop- en renhouding voelt. Houdt tijdens de training de bar van de loopband niet voortdurend vast, om zo een voorovergebogen houding te voorkomen.

Voor een sneller resultaat

Overgewicht is vaak een gevolg van een verkeerd voedingspatroon. Snel en gezond afvallen lukt je beter, als je ook daar veranderingen in aanbrengt. De Afslank receptenbijbel van Doctor Oscar Helm helpt je hierbij, zonder dat je het gevoel hebt op een dieet te zijn. Lees onze review en ontdek dat je ook zonder calorieën tellen en hongerlijden kilo’s kan afvallen.

Een loopband voor thuis

Sport je liever thuis, zijn de openingstijden van de sportschool voor jou onmogelijk of heb je liever de loopband thuis voor meer motivatie, koop dan je eigen loopband voor thuis. Ze zijn makkelijk op te bergen en je kan tijdens het lopen gewoon naar je favoriete tv-serie kijken. In dit artikel leggen we je uit waar je op moet letten en geven we je een top 10 van de beste loopbanden voor thuis.

Deel dit artikel op social media

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!