Afvallen door hardlopen

Leestijd: 5 minuten

Je wilt afvallen en hebt daarvoor je hardloopschoenen al klaarstaan. Maar nu wil je eerst weten of afvallen door hardlopen wel mogelijk is. In dit artikel bespreken we waarom en hoe je het beste kan afvallen door hardlopen, wat de gevolgen zijn voor je lichaam en waar je op moet letten als beginnende hardloper. Lees verder en voorkom dat je het hardlopen al na de eerste paar weken weer opgeeft.

Afvallen door meer beweging

Afvallen is een kwestie van energie balans. Als de hoeveelheid calorieën die je verbrandt meer zijn dan die je eet, dan val je in theorie af. Dat bereik je door het volgen van een dieet, maar ook beweging is hierbij belangrijk. Niet alleen voel je je fitter en krijg je een betere conditie door te sporten, Maar val je er ook van af. Door de extra beweging verbruik je meer calorieën dan op een gewone dag. Daarnaast stimuleert sport de spijsvertering en als je het goed aanpakt ook de vetverbranding

Waarom kies je voor hardlopen

afvallen door hardlopenDe meeste mensen die willen afvallen en daarnaast meer willen bewegen, kiezen vaak voor hardlopen. Dit komt vooral omdat hardlopen zo makkelijk te doen is. Je hebt er geen speciale apparaten voor nodig, er is altijd wel een leuk rondje te vinden om te rennen en het past meestal wel in elk schema omdat je de hardloopschoen op het beste moment voor jou kan aantrekken. Hardlopen is dus een sport waarmee je makkelijk begint, ook als je nog nooit aan veel beweging hebt gedaan. Daarnaast ontwikkel je je spieren, verhoog je de vetverbranding ook in rust en verbruik je in een uurtje rennen al gauw 700 calorieën. Maar ondanks dat het een makkelijke sport lijkt, heeft hardlopen ook zijn risico’s.

Hardlopen en de belasting op je lichaam

Hardlopen is niet hetzelfde als wandelen. Door de snelheid en door een verandering in je pas kom je met een grotere klap elke keer op je voeten terecht. Hierdoor geeft hardlopen een grotere belasting op je spieren en gewrichten. Met name de enkels en de knieën krijgen bij elke stap ongeveer twee tot drie keer je lichaamsgewicht te verduren. Uit onderzoek is gebleken dat ook teveel en langdurig op hoog tempo hardlopen juist een averechts effect op de gezondheid van hart en vaten heeft, door dat het lichaam te weinig kans krijgt voor een goed herstel door voldoende rust. Wat is dan de juiste manier om hard te lopen zodat je afvalt en ook aan de gezondheid van je lichaam werkt?

Hoe krijg je het beste resultaat

hardlopenZoals je hierboven kan lezen, brengt hardlopen ook een aantal risico’s voor het lichaam met zich mee. Vooral veel beginners maken een aantal makkelijk te voorkomen fouten, waardoor ze geen resultaat van hun harde werken zien, ze minder gemotiveerd raken of zelfs blessures krijgen. Voor het beste resultaat zijn er een paar belangrijke punten waar je op moet letten.

  • Stel haalbare doelen. Bedenk vooraf hoeveel je wilt afvallen door, hoe lang je daar over wilt doen en hoeveel dagen sporten je daar per week voor over hebt. Begin klein, met bijvoorbeeld maar een halve kilo per week afvallen en twee keer 20 minuten wandelen. Zo houd je je doelen haalbaar en je motivatie hoog.
  • Maak of zoek een hardloopschema dat bij je past. Zeker als beginnende hardloper is het belangrijk dat je rustig opbouwt door de eerste weken wandelen en joggen af te wisselen en je trainingen kort te houden. Voor het tempo en de duur langzaam op. Luister hierbij vooral goed naar je lichaam. Zo voorkom je onnodige blessures.
  • Train regelmatig. Wil je de vetverbranding stimuleren dan is drie keer week trainen een goed gemiddelde. Door regelmaat in je trainingen te houden zie je ook sneller een resultaat van je investering. Zorg wel na elke trainingsdag voor een rustdag, zodat je lichaam zich voldoende herstelt.
  • Een goede training heeft een warming-up en cooling-down.Door de warming-up zorg je voor een betere doorbloeding van je spieren, waardoor ze soepeler worden en de inspanning beter aankunnen. De cooling-down zijn oefeningen waarbij je hartslag en je spieren tot rust komen, zodat je spierpijn voorkomt.

De effectieve training voor afvallen door hardlopen

afvallen hardlopenDe meest effectieve training voor vetverbranding is een cardio-training. Hardlopen leent zich hier uitstekend voor. Tijdens een cardio-training gebruik je de hartslagfrequentie, waarop je het meeste vet verbrand. Die ligt bij de meeste mensen zo rond de 50 hartslagen onder je maximum hartslag. Die bereken je ongeveer door je leeftijd van 220 af te trekken. Je zult merken dat je daar eigenlijk niet heel hard voor hoeft te rennen. Een cardio-training heeft dan ook een lage intensiteit. Maar omdat vet langzaam verbrandt, moet je de activiteit wel langer volhouden, wat met hardlopen goed te doen is. Je kunt het na een tijdje immers makkelijk een uurtje volhouden.

Toch is het ook belangrijk je conditie te verbeteren, zodat je de duurtraining langer kan volhouden. Hiervoor zijn intervaltrainingen een leuke afwisseling in je trainingsschema. Dit is een korte inspanning van hoge intensiteit, waarbij je hartslag juist heel dicht bij zijn maximum komt. Tijdens een intensieve conditietraining verbrand je snelle energie, dat zijn vooral de koolhydraten en de suikers. Bij een training op een lagere hartslag val je dus meer af doordat je vet verbrandt. Kies daarom maar af en toe voor een intervaltraining. In dit artikel over cardio-trainingen lees je meer.

Wat heb je nodig

Hardlopen is een sport die bijna iedereen wel kan doen. Je hebt er bijna niets voor nodig, maar toch zijn er een paar dingen belangrijk.
Wil je afvallen met hartlopen dan moet je je hartslag in de gaten houden, dus heb je een hartslagmeter nodig.
Omdat hardlopen een belasting is voor je gewichten zijn goede hardloopschoenen een vereiste ter voorkoming van blessures.
Om jezelf gemotiveerd te houden is het hebben van een maatje veel waard. Maar ook om bijvoorbeeld meer te leren over hardlopen, de juiste houdingen en leuke trainingsvormen is het verstandig om bij een loopgroep te gaan.
Wil je ook bij slecht weer je training kunnen doen, dan is een loopband voor thuis een optie. Kijk hier voor onze top 10 loopbanden.

Verandering van eetpatroon is belangrijk

Overgewicht wordt vaak niet alleen veroorzaakt door te weinig beweging, maar ook door een verkeerd eetpatroon, met te veel tussendoortjes of een overdaad aan koolhydraten. Ga je meer bewegen en wil je je vetverbranding stimuleren dan is een goed dieet met meer eiwitten en de juiste vetten belangrijk. Kies daarom voor een dieet dat je helpt om een gezondere levensstijl te krijgen.

Deel dit artikel op social media

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!